Nya kontaktmöjligheter för effektivare affärer

Olympus DM-901 är en diktafon i premiumklassen. En linjär PCM recorder med inbyggd WiFi som gör det enkelt att koppla ihop diktafonen med din smartphone eller surfplatta. Fjärrstyr inspelningen, lägg in bilder som indexmarkeringar i tidslinjen, dela direkt eller ladda upp ljudfilerna till din dropbox. Allt i en ljudkvalitet som är i klass med professionella recorders.

Olympus är sedan årtionden en av världens absolut främsta tillverkare av professionella dikteringslösningar, diktafoner och smarta ljudstudios i fickformat. Den nya modellen DM-901 bygger vidare på företagets premiumserie av diktafoner för media och affärsvärlden. DM-901 i klassiskt svart design börjar levereras i april 2014 i prisläget 1900 kronor.

Tänk i nya banor när du spelar in
Med Olympus DM-901 ändras allt. Nu får du helt nya möjligheter att dokumentera viktiga möten, intervjuer och andra händelser. Du kopplar snabbt recordern till din iPhone, iPad, Android smartphone eller surfplatta. Det är bara att läsa av QR-koden som recordern genererar och visar på skärmen.

Oavsett var du sitter i rummet kan du placera diktafonen där den fångar ljudet bäst och sedan styra den med appen ”Olympus Audio Controller”. Du kan starta och stoppa inspelningen, dela och ladda upp filer så att dina kollegor direkt kan följa vad som händer.

Ta bilder och skapa bildindex i inspelningen
Genom att ta bilder med din smartphone eller surfplatta och lägga in i inspelningens tidslinje kan du skapa ett visuellt index till din inspelning. Viktiga delar i inspelningen blir snabbt sökbara när du ser de olika avsnitten i bilder. Du kan även indexera dina ljudfiler med andra visuella markeringar som ”bokmärken”, ”viktigt”, ”frågetecken” och ”nytt tema” för att underlätta sökning och redigering.

Lättanvänd och smart
En ny högupplöst 2-tums färgskärm och tydliga, grafiska ikoner gör det enkelt att använda recordern. Välplacerade reglage, inklusive dedikerade knappar för hemskärm (Home Screen), förprogrammerade inspelningssituationer (Sound Scenes) och volymkontroll gör användningen bekväm och ännu mer intuitiv. Dessutom finns tre snabbvalsknappar direkt under skärmen som du kan skräddarsy funktionen för.

Rent och kristallklart ljud
Den högkänsliga, low-noise stereomikrofonen ger ett välbalanserat, naturligt ljud med stort djup tack vare att vänster och höger del är riktade 90 grader i förhållande till varandra. Mikrofonens öppningar är större än i tidigare versioner, vilket ger en tydligare fasskillnad mellan ljud som kommer fram- respektive bakifrån.

En zoomfunktion låter dig digitalt rikta mikrofonen mot ljudkällan och minska störande omgivningsljud som annars skulle komma med på inspelningen. Perfekt i bullriga miljöer och när du har långt avstånd till ljudkällan. Vill du, kan du naturligtvis sköta alla ljudkontroller manuellt för att maximera det dynamiska omfånget i varje situation.

Ljudfilerna sparas som MP3, WMA eller för maximal kvalitet som 48kHz/16bit Linjär PCM. Vid sidan om det inbyggda minnet på 4 GB finns plats för SD-kort på upp till 64 GB.

Snabbfakta DM-901

>  Linjär PCM 48kHz/16bit recorder.

>  Linjär PCM / MP3 / WMA filformat.

>  Utrustad med WiFi som via appen ”Olympus Audio Controller” för IOS och Android kopplar samman recordern med din smartphone eller surfplatta.

>  Fjärrstyr recordern via din smartphone eller surfplatta och lägg in bilder för att indexera dina inspelningar.

>  Högkänslig, low-noise stereomikrofon med 90 graders geometri.

>  Zoomfunktion för mikrofonen som förbättrar ljudet när ljudkällan är långt från recordern.

>  Frekvensomfång 40-23 000 Hz (mikrofonjack).

>  Manuell inställning av inspelningsvolym.

>  2-tums färgskärm (LCD) med ikonbaserad hemskärm.

>  4 GB inbyggt minne (ca: 850 timmars inspelning), plus plats för SD-kort (SD / SDHC / SDXC) upp till 64 GB.

>  Index med bilder som du tar med din smartphone och/eller visuella markeringar (bokmärken, viktigt, frågetecken, nytt tema).

>  Röstguide för menyer och filer.

>  5 mappar med 999 filer per mapp och ytterligare 6 000 musikmappar.

>  Filterfunktioner för att reducera störande omgivningsljud och balansera röster som befinner sig olika långt från recordern (Noise Cancel, lågpassfilter, Voice Balancer).

>  Variabel uppspelningshastighet (50-200%).

>  Flexibel redigering och hantering av filer.

>  Direktknapp till hemskärm och förinställda ljudsituationer (Scene Select), plus tre programmerbara snabbvalsknappar.

>  Ungefär 29 timmars batteritid vid inspelning i PCM 44.1kHz/16bit kvalitet.

>  Ø 20 mm högtalare med max effekt 280 mW.

>  Dimensioner (H x B x D): 115 x 51 x 17,9 mm.

>  Vikt: 105 g (inklusive batterier)

Tillbehör: LI-50B laddningsbara batterier, A514 AC-adapter, Canal hörlurar, USB-kabel,
CD-Rom.

Komplett specifikation finns på www.olympus.se