Olympus µ-7010 - Rätt fokus även om motivet råkar försvinna ur bild

Kompaktkamerans digitala bildteknik blir allt mer avancerad, samtidigt som det aldrig varit lättare att lyckas få skarpa, välexponerade bilder ända upp i affischstorlek. Olympus senaste tillskott i µ-serien har autofokus som följer motivet, till och med om det råkar försvinna ur bild. När motivet är tillbaka är det fortfarande i fokus.

Olympus µ-7010 kombinerar ett tunt, elegant kamerahus med en ordentligt tilltagen zoomoptik. Med hjälp av en unik typ av linssystem har företaget lyckats få plats med sju gånger optisk zoom motsvarande 28-196 mm i småbildsformat. Utan att tumma på bildkvaliteten.

Kameran är utrustad med en 12 megapixel bildsensor som ger bildfiler stora nog för att trycka en affisch i hög kvalitet. Plus en mycket snabb bildprocessor (TruePic III) som ger möjlighet att maximera den med avancerade bildfunktioner.

Magiska filter lyfter bilden

För den som vill få ut mer av sina bilder har µ-7010 inbyggda filterfunktioner. Direkt i kameran och utan något komplicerat efterarbete, kan bilden bli till en handskissad bild eller popkonst i glada, skarpa färger. Bilden kan se ut som om den var tagen med ett extremt fish eye objektiv eller en gammal hålkamera. Helt utan specialoptik och dyra, komplicerade filter.

Autofokus som följer motivet

Autofokusen är snabb och kan låsas på motivet. Oavsett om motivet rör sig över bilden eller till och med försvinner ur bild en kort stund, fokuserar kameran på det fotografen vill. En perfekt funktion när sporthändelser eller barnens lek ska fångas på bild.

Olympus µ-7010 har även dubbla bildstabilisatorer inbyggda. Ett mekaniskt och ett digitalt system som effektivt kompenserar för rörelseoskärpa.

Inbyggd intelligens

För att säkerställa att bilden blir rätt exponerad oavsett motiv och ljusförhållanden, är kameran utrustad med iAUTO. En funktion som automatiskt skannar av bilden och väljer ett passande motivprogram.

Den automatiska skuggjusteringen klarar även besvärliga ljussituationer med skarpt solsken och mörka skuggor. Bildens skuggpartier tecknas bra utan att sommarhimlen behöver frätas ut. I kombination med funktionen ansiktsigenkänning ser kameran till att upp till 16 ansikten i bilden blir skarpa och återges snyggt. Vill du försköna motivet lite ytterligare hjälper Beauty Fix till. Ansiktets hy får en lite snyggare lyster och skavanker i trollas bort.

Naturligtvis kan µ-7010 videofilma med ljud. Inbyggd HDMI-interface gör det enkelt att visa bilder och video på en HD-TV. Den medföljande programvaran gör det även möjligt att lätt dela med sig av bilder och video på Internet.

µ-7010 finns för försäljning i butik under Augusti månad och kommer att finnas i tre färger: titan, silver och rosa. Rekommenderat cirkapris hamnar på 3,300kr.

Huvudegenskaper Olympus µ-7010:

• 7x optisk vidvinkelzoom (motsv. 28-196 mm i småbildsformat)
  • AF tracking låser fokus på motiv i rörelse, även om det rör sig in och ur bilden
  • Magic filters välj mellan Pop Art, Skiss, Hålkamera och Fish-Eye
  • Inbyggd dubbel bildstabilisator för reducering av rörelseoskärpa
  • 6,9cm/2,7'' HyperCrystal II LCD (230 000 punkter)
  • Intelligent Auto Mode väljer automatiskt lämpligt motivprogram (5 vanligaste),
    plus justerar inställning, fokus och exponering automatiskt.
  • 12 megapixel
  • Avancerad teknik för ansiktsigenkänning för upp till 16 ansikten i en bild
  • Teknik för skuggjustering, ljusar upp mörka delar i bilden och gör dem mer verklighetstrogen
  • TruePic III-bildprocessor för snabbare bildhantering och bättre bildkvalitet