Olympus lanserar ljusstarkt porträttobjektiv i metall

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2012 07:00 CEST

Olympus Micro Four Thirds system får nu ytterligare ett nytt objektiv med mycket bra optisk kvalitet och med snygg retro-design. M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm 1:1,8 (150 mm *) passar både till OM-D och PEN-serien. Det eleganta objektivets hölje är i metall och matchar dess imponerande prestanda. Porträtt objektivet kommer att finnas tillgänglig från juli 2012,  till en kostnad av 8 299 SEK.

Hög hastighet, låg reflektion och minimal aberration
Den stora bländaröppningen i det nya Olympus objektivet är perfekt för fotografering i svagt ljus och för snabba slutartider. Kombinerat med lång brännvidd ger den ett kort skärpedjup vilket medför att motivet blir skarpt mot suddig bakgrund - en perfekt effekt för porträttfotografering.

Objektivet ger klara och skarpa bilder från kant till kant med hög kontrast och upplösning. Det är lätt, kompakt och enkelt att använda även i manuellt läge. Objektivet är helt designat i metall vilket ger en premiumkänsla.  ZUIKO, Extra-low Reflection Optical (ZERO) har en antirefexbehandling som är dubbelt så effektivt som vanlig antireflexbehandling vilket ger dig möjlighet att fotografera i starkt ljus utan risk för ”flimmer”. Objektivet ger också tillförlitlig bokeh (oskärpa) utan risk för vinjettering eller kromatisk aberration.

Flera orginaltillbehör finns till objektivet såsom motljusskydd LH-61F och objektivlock LC-61.

* 35mm motsvarande.

Komplett specifikation finns på www.olympus.se

Charlotte Hellström

Kommentarer (0)