Olympus lanserar tre kompakta och kraftfulla fickminnen - VN-6500, VN-6800PC & VN-7800PC

Nu blir det ännu enklare att komma ihåg bra idéer, oavsett när och var de dyker upp. Olympus lanserar tre nya digitala fickminnen med 1 GB minne: VN-6500, VN-6800PC och VN-7800PC. Elegant färgsatta, lätta och smidiga passar de perfekt i fickan.

Enkla och smidiga

Med Olympus nya diktafoner sparar du enkelt allt, från en snabb anteckning eller inköpslista till föreläsningsanteckningar. Ljudkvaliteten vid in- och uppspelning är mycket god och funktionerna styrs enkelt med en multifunktionsknapp. Den stora LCD-skärmen åskådliggör all viktig information.

Diktafonerna kan lagra 1 GB, för VN-6500 innebär det upp till 604 timmars inspelning i LP-läge och VN-6800PC och VN-7800PC upp till 444 timmar. Du kan spela in hundratals filer som du enkelt sorterar in och sparar i olika mappar. Batteritiden är också imponerande, upp till 37 timmars inspelning på en laddning.

Praktisk indexering av filer

Samtliga modeller har en smart indexering av filer. Du kan enkelt märka de viktigaste delarna av en inspelning för att snabbt hitta tillbaka under uppspelning. Röstanteckningar kan även granskas i olika hastigheter.

Smidig anslutning till datorn

Modellerna VN-6800PC och VN-7800PC har Hi-Speed USB-anslutning för snabb överföring av ljudfilerna, vilket sker enkelt utan någon krånglig programvara. Dessa modeller fungerar även som masslagringsenhet vilket tillåter lagring av ljudfiler, musik, bilder och övrig media.

Inspelning med hög kvalitet lagras i WMA-format som kan spelas upp på så gott som alla PC-baserade spelare. Den mest avancerade modellen i VN-serien, VN-7800PC, har dessutom dubbla röst- och low-cut-filter för ännu bättre inspelningskvalitet.

Finns i butik i juli 2009

De tre nya fickminnena i Olympus VN-serie finns i butik i Juli 2009. Rekommenderade priser: VN-6500 600 kr, VN-6800PC 1 100 kr och VN-7800PC 1 200 kr.

Funktioner för alla modellerna i VN-serien:

• Lätt manövrering: stor LCD manövreras med hjälp av en multifunktionsknapp
  • Mångsidiga: välj mellan tre inspelningsalternativ (HQ/SP/LP)
  • Inbyggd högtalare
  • Hastighetskontroll vid uppspelning

Funktioner för VN-6500:

• 1 GB minne
  • Upp till 604 timmars inspelning i LP-läge
  • Lång batteritid: upp till 39 timmars batteritid vid inspelning
  • Fyra mappar för lagring av filer, 100 meddelanden per mapp

Funktioner för PC-kompatibla modeller (VN-6800PC & VN-7800PC):

• 1 GB minne
  • Upp till 444 timmars inspelning i LP-läge
  • Lång batteritid: upp till 37 timmars batteritid vid inspelning
  • Hi-Speed USB-anslutning (Mass Storage Device)
  • Hög ljudkvalitet: VMA-filformat
  • Fem mappar för lagring av filer, 200 meddelanden per mapp

Ytterligare information och beställning av bilder:

Johan Wredström, Olympus Sverige AB

E-post: johan.wredstrom@olympus.se

Produktbilder finns även att hämta på Olympus Pressforum:

Kortfakta om Olympus:

Olympus är en ledande tillverkare av produkter och system som kombinerar spetskompetens inom optisk, finmekanisk och elektronisk teknologi. Olympus är för flera generationer förknippat med kameror, men dagens Olympus är även ett företag som tillverkar och marknadsför system för endoskopi, avancerade kirurgiska applikationer, mikroskopi, diagnostik och produkter för kvalitets- och funktionskontroll inom industrin.

Redan 1919 introducerades det första mikroskopet i Japan och 1936 omsattes den optiska kunskapen i den första kameran. 1950 utvecklade Olympus den första kameran för användning i mag- och tarmkanalen. I Sverige är Olympus ett av de ledande företagen inom digitala kameror, endoskopi och mikroskopi.

Olympus Sverige AB omsätter cirka 400 miljoner kronor och har ett sjuttiotal anställda. Mer information finns på www.olympus.se.

• Bio, film, foto