Olympus nya ultratuffa TG-5 presterar i alla förhållanden

Letar du efter den ultimata äventyrskameran för att fånga höjdpunkterna i ditt senaste äventyr? Då behöver du inte leta längre – Olympus nya toppmodell i Tough-serien är nu bättre än någonsin. Nya TG-5 har klassledande optik 25-100 mm 1:2.0* som kombinerat med den senaste bildsensorn TruePic VIII ger en svårslagen bildkvalitet, 4K-video och 120 b/s Full HD video för bättre slowmotion. Nya smarta kontroller och imskyddat dubbelglas fulländar.

Olympus har sedan introduktionen av Tough-serien varit ledande inom segmentet med äventyrskameror. Med nya TG-5 befäster företaget positionen och närmar sig betydligt dyrare kameror när det gäller bildkvalitet utan att tumma på funktionalitet och robust konstruktion. Kameran finns i rött och svart i prisläget 4 990 kronor och finns i butik från och med mitten av juni.

Professionella äventyrare väljer Tough

En av Sveriges mest välmeriterade äventyrare, Annelie Pompe** har använt TG-kameror under många år och i de mest utsatta förhållanden du kan tänka dig.

”Jag klättrar, fridyker, springer, surfar, paddlar kajak, kör mountainbike så jag behöver en kamera som verkligen kan hänga med överallt. Nya TG-5 klarar allt och jag gillar den nya kontrollratten och dubbelglaset som inte immar igen. När du är i iskallt vatten gör de skillnad”, berättar Annelie.

Tar klassen till en ny nivå

Det finns många äventyrskameror på marknaden, men ingen som kombinerar bildkvalitet, tålighet och funktionalitet på samma sätt som TG-5. Praktiskt fickformat, tappa den i vattnet från kanoten, stå på den, tappa den bland stenarna… Ända sedan introduktionen 2012 av TG-1 har toppmodellen i serien årligen utsetts till ”bäst-i-klassen”. Tough har blivit en standard för äventyrare över hela världen. Med TG-5 lever arvet vidare och sätter en ny nivå i bildkvalitet och videoprestanda.

Högre dynamiskt omfång och kortare svarstid

Eijo Shirota är ansvarig på Olympus för utvecklingen av TG-5 och förklarar vad som prioriterats: ”Vi ville förbättra flera aspekter av bildkvaliteten för att göra kameran mer gångbar i alla möjliga förhållanden. Våra kunder berättade att kameran används i tuffa situationer, både fysiskt och bildmässigt”.

”Den nya bildsensorn har färre pixlar men i kombination med vår senaste bildprocessor som redan sitter i OM-D E-M1 Mark II, får vi en högre bildkvalitet tack vare högre dynamiskt omfång och kortare svarstid”, berättar Eijo Shiroto vidare.

Fördelen är förutom en högre bildkvalitet även att videodelen har förbättrats och har nu 4K och höghastighetsvideo i Full HD med 120b/s. Som en bonus har kameran även ProCapture som återfinns i Olympus professionella systemkameror OM-D och som hjälper dig fånga rätt ögonblick, tack vare att kameran registrerar ett antal bilder redan innan du trycker av.

Optik i en klass för sig

Mycket ljusstark zoom 25-100 mm* med 1:2.0 som största bländare i vidvinkelläge, gör det möjligt att ta färgstarka, skarpa, brusfria bilder med kortare slutartider och lägre ISO även i ljussvaga situationer. Till exempel 15 meter under vattenytan utan extra ljuskälla eller undervattenshus.

Dykare får även Undervatten HDR som bättre tecknar detaljer i motivets ljusa och mörka partier. Andra bra funktioner under vattnet är det dubbla imfria glaset, inbyggd djupmätare, AF Area som låter dig skifta fokuspunkt inom ett givet område, plus handskvänlig inställningsratt som kan programmeras och ny kontrollratt.

Fler möjligheter till tracking och delning

För spektakulära naturbilder har TG-5 avancerade inställningar som variabelt makrosystem med mikroskop och mikroskopkontroll, plus förlängning av skärpedjupet genom Focus Bracketing och Focus Stacking. Den senare fungerar utan programvara, vilket är unikt i kategorin. Med TG-5 får du även bildfiler i RAW-format.

Olympus har adderat temperatursensor till GPS, manometer och kompass så att du kan registrera och dela ännu mer information med dina bilder. Inbyggt WiFi underlättar delning av bilder, data och video med din smartmobil.

Robust i kubik och utökad garanti

TG-5 har flera verkliga styrkor: Ultraljusstarkt objektiv, high-end bildprocessor, variabelt makrosystem, bredden av tillbehör, sensorer som registrerar det mesta, inbyggt WiFi som förenklar delning och den robusta konstruktionen som tål det mesta. Stötsäker – klarar fall på 2,1 meter***, krossäker – klarar 100 kg tryck***, dammsäker och vattentät ner till 15 meters djup. Vill du dyka djupare kompletterar du TG-5 med separat undervattenshus PT-058 som klarar 45 meters djup.

TG-5 är även utrustad med en sex månaders förlängning av garantin**** när du registrerar din nya kamera på MyOlympus. Gillar du att dyka med din kamera får du inte missa alla tips och tricks för att ta bra bilder under vatten på www.olympus.eu/underwater

Olympus Tough! TG-5 Vad är nytt: TG-5 vs. TG-4

• En ny 12 megapixel backlit CMOS sensor ersätter 16 MP sensorn i TG-4. Kombinerat med den senaste TruePic VIII-processorn (används i OM-D E-M1 Mark II) ökar ljuskänsligheten och det dynamiska omfånget vilket förbättrar bildkvaliteten i ett brett spektrum av ljusförhållanden
  • TG-5 adderar temperatur till sensorsystemet som redan innehåller GPS, kompass och manometer. Data kan överföras till bilder och video via WiFi till gratisappen OI.Track för att beskriva dina äventyr
  • Nytt imfritt dubbelglas skyddar objektivet och förhindrar imma vid extrema förändringar i temperaturen
  • Videofunktionen har uppdaterats ordentligt med 4K vid 30 b/s och Full-HD med upp till 120 b/s för höghastighetsfilmning
  • Anpassningsbar, lättåtkomlig inställningsratt för snabb ändring av kamerainställningar
  • Från OM-D-serien har TG-5 fått funktionen “Pro Capture” som säkrar att du får bilden I exakt rätt ögonblick – perfekt när du fotar snabbrörliga motiv

TG-5 vs. konkurrenterna

• I sin prisklass sätter TG-5 en ny standard när det gäller kombinationen av high-end- bildkvalitet med fickstorlek och extrem tålighet

HUVUDEGENSKAPER:

• Super-ljusstark 4x optisk zoom 25-100 mm 1:2.0* med mycket hög bildåtergivning för bildtagning med hög ISO i svagt ljus
  • 12 MP backlit CMOS sensor
  • TruePic VIII bildprocessor
  • Vattentät till 15 m***
  • Stötsäker till 2,1 m***
  • Krossäker till 100 kg***
  • Fryssäker till -10°C***
  • Unikt makrosystem med fyra lägen för spektakulära närbilder från 30 till 1 cm
  • 4K 30p video och high-speed Full-HD för snygg slowmotion
  • Inbyggt WiFi och OI.Share app för fjärrkontroll och delning via smartmobil
  • GPS, kompass och OI.Track app för snabb och exakt platsdata
  • Utbyggbar med ett brett sortiment av konverters och tillbehör
  • Undervatten HDR-läge för bättre återgivning av ljusa och mörka partier i bilden
  • AF Area för fokusering av vald del av bilden

Tillbehör

• LG-1 Macro Light Guide – lyser upp och ger en jämn belysning av objekt vid makrofotografering. Förhindrar skuggbildning från kameran och förbättrar färgåtergivningen
  • FD-1 Flash Diffusor – sprider ljuset från den inbyggda blixten jämnare över närliggande motiv i svagt ljus
  • FCON-T01 Fisheye Converter Lens – fisheyelins för lite annorlunda vidvinkelbilder i svåra förhållanden, exempelvis under vatten
  • TCON-T01 Tele Converter Lens – telekonverter för extrema närbilder under vatten och på land
  • PT-058 Underwater Casing – undervattenshus för filmning och bildtagning ner till 45 meters djup for
  • CSCH-121 Neoprene Case – neoprenväska för extra skydd av kameran mot repor och skador vid fall – meshmaterial ger snabb torkning efter användning i vatten
  • CSCH-123 Sport Holder – hållare för att kunna bära kameran på ryggsäck och bröstsele när du behöver ha händerna fria men vill kunna nå kameran lätt
  • CSCH-126 Silicon Jacket – silikonfodral för skydd mot repor
  • CSCH-107 Hard Case – hårt fodral med karbinhakar för att säkra kameran vid olika utomhustillbehör
  • CHS-09 Floating Handstrap – flytande handrem i rött att snabbt hitta din Tough om du tappar den i sjön

* motsvarande 35 mm

** @anneliepompe och www.anneliepompe.com

*** Vattentät motsvarande IEC standard publikation 529 IPX8. Stötsäker motsvarande MIL-STD810F (Olympus test). Frys- och krossäker i enlighet med Olympus tester.

**** Sex månaders förlängning av lagstadgad garanti för nya produkter.

Produktspecifikationer kan ändras utan vidare information. För aktuell och komplett specifikation se www.olympus.se

Charlotte Hellström CardelövOlympus Sverige AB
    E-post: charlotte.cardelov@olympus.se

Produktbilder finns att hämta på Olympus pressforum: http://www.olympus.se/corporate/presscentre.htm