Olympus TG-1 och OM-D får prestigefyllda EISA Awards

EISA är en sammanslutning av femtio ansedda specialtidningar inom foto, video, audio, hemmabio och mobilelektronik från nitton länder i Europa. Årligen utser EISA årets bästa produkter med utgångspunkt i produktegenskaper som uppskattas av konsumenter som söker hög kvalitet, kreativitet och banbrytande teknik.

Olympus TOUGH TG-1 – Årets Allväderskamera 2012-2013
För sjätte året i rad toppar Olympus än en gång klassen Europas Allväderskamera*. Kanske inte så konstigt eftersom det är en kategori kameror som företaget skapat och där man leder utvecklingen. Årets motivering från EISA juryn: ”Olympus TG-1 är en enastående kamera för aktiviteter utomhus… garanterat stötsäker upp till 2 m**, vattentät ner till 12 m**, krossäker upp till 100 kg** och köldtålig ner till -10 grader. 12 megapixel CMOS bildsensor kombinerat med TruePic VI processor och en ljusstark zoom 25-100mm*** f2-4,9 ger bilder med mycket hög kvalitet och lågt brus”.

Olympus OM-D – Årets Kompakta Systemkamera 2012-2013
Juryns motivering om OM-D: ”En supersnabb, singelbild autofokus och den exceptionella sökaren med 1,4 miljoner punkter får dig tro att du fotograferar med en SLR”. Utöver den ”förträffliga bildkvaliteten” lovordar juryn OM-D:s utvikbara touch OLED display, den avancerade 5-axliga bildstabilisatorn, väderskyddat kamerahus och Artfilter. Plus att OM-D är mycket komfortabel att hålla i.

Fler och fler vill ha toppkvalitet på sina bilder
”Allt fler kunder med en aktiv livsstil vill ha bilder och filmer i riktigt hög kvalitet. De är inte beredda att kompromissa och ser kompakta allväderskameror och Micro Four Thirds kamerasystem som den bästa lösningen”, säger en nöjd Arni Ekholm, VD för Olympus konsumentdivision i Europa. ”EISA utmärkelserna just i de här klasserna känns därför extra glädjande och inspirerande”!

* EISA Awards Allväderskamera: 2012: TG-1, 2011: TG-810, 2010: MJU Tough-8010, 2009: MJU Tough-8000, 2008: MJU 1030SW, 2007: MJU 720SW

** Vattentät i enlighet med IEC standard publikation 529 IPX8. Stötsäker i enlighet ned MIL Standard (Olympus test).
*** Motsvarande 35 mm-format.

Charlotte Hellström

• eisa award