Olympus VR-330 och VR-320 – Välutrustade, ultrakompakta långzoomare till lågpris

Olympus nya kompaktlångzoomare sätter nytt rekord i flest bildfunktioner per krona.

Olympus tar åter täten när det gäller ultrakompakta långzoomare. De nya kompakt-kamerorna VR-330 och VR-320 har plats för 12,5x optisk zoom i ett 19,3 mm tunt hus! HD video, 3D och lättanvända bildfunktioner gör kameran ännu mer mångsidig och roligare att ta bilder med. Bäst av allt, Olympus visar att prestanda i toppklass inte betyder en dyr kamera.

Redan i januari introducerade Olympus VR-310 som rymmer tio gånger optisk zoom i en ultrakompakt kamera. Nu är det dags för modellerna VR-330 och VR-320 som bjuder på 12,5 gångers optisk zoom i lika kompakta hus. Modellerna kommer i silver, svart, rött och blått i prisläget 1600-1900 kronor. Marknadens mest mångsidiga kameror till ett oslagbart bra pris.

Ett mirakel i miniatyr

Tänk dig att bekvämt ha en kamera med 24-300 mm zoom i jeansfickan eller aftonväskan. Äntligen kan du komponera bilder exakt som du vill ha dem, oavsett var du står. Tack vare Olympus spetskompetens inom miniatyrisering av kvalitetsoptik för HD-tillämpningar inom medicin och forskning, har teknikerna lyckats med det omöjliga. Ett objektiv med 12,5 gånger optisk zoom (24-300 mm i 35 mm format) som bara är 19,3 mm i hopfällt läge.

Optiken i VR-330 och VR-320 kombinerat med Olympus effektiva bildsensor på 14 megapixlar och snabba bildprocessor ger skarpa, krispiga bilder även i ljussvaga situationer (ISO 100-1600). Dubbel bildstabilisator ser till att bilden håller skärpan även om du använder full tele eller ljuset är svagt. Bildsensorn stabiliseras mekaniskt för att kompensera skakningar och dessutom ökar ISO-inställningen automatiskt om det krävs.

HD-film och 3D

Med ett rejält zoomomfång ökar möjligheten att ta bra bilder och filma. Med VR-serien kan du filma i HD-kvalitet 720p.  Bekvämt och enkelt visar du sedan film och bildspel på en stor HD-TV via HDMI (VR-330).

Vill du addera lite extra djup och realism till dina bilder är VR-330 utrustad med en funktion som låter dig ta bilder i 3D. Kameran kan återskapa vinkelskillnaden mellan vårt vänstra och högra öga genom att först ta en bild av motivet och sedan panorera i sidled tills motivet kommer i rätt vinkel och tar då ytterligare en bild. Bilderna skapar en 3D-bild som kan visas på en 3D-TV eller 3D-skärm. Det ser ut som om motivet formligen hoppar ut ur bilden. Kul och snyggt.

Marknadens mest prisvärda kameror?

VR-serien är fullpackad med smart bildteknik som gör kameran lite extra rolig att alltid ha till hands. På den 3-tums stora displayen med 460 000 bildpunkter ser du resultatet direkt och guidas till bättre bilder, val av funktioner och spännande effekter.

Välj i-Auto (intelligent auto) som automatiskt väljer rätt inställningar efter motivet och kameran sköter allt eller välj själv motivprogram som landskap, porträtt, kväll, sport osv. Vid snabba motiv klarar AF Tracking av att hålla skärpan på rätt ställe i bilden även när motivet rör sig i både djup- och sidled.

Vill du ta mer kreativa bilder har VR-serien inbyggda Art Filter som adderar spännande effekter till bilderna: Punk, Pop Art, Hålkamera, Skiss, Fish-Eye, Soft Fokus och det nya filtret Sparkle som verkligen får dina festbilder att glittra extra. Olympus VR-serie adderar massor med mervärden och sätter verkligen rekord i bildfunktioner per krona.

Olympus VR-330 och VR-320 finns i handeln i februari 2011.

Funktioner

Användarvänlig

• 3 tums LCD-skärm i färg (460 000 punkter) för att bekvämt ta, granska och dela bilder
  • HDMI-utgång för anslutning till HD-TV för maximal kvalitet på bild och ljud (VR-330)
  • Avancerad teknik för ansiktsigenkänning för upp till 12 ansikten i en bild
  • Skuggjustering ger en välexponerad bild även av kontrastrika motiv
  • Intelligent Auto Mode (i-Auto) anpassar automatiskt kamerainställningar efter motivet
  • AF Tracking låser fokus på motivet och följer det när det flyttar sig i bilden
  • Motivprogram

Kreativ och flexibel

• 3D-läge som ger fantastiska effekter i 3D (VR-330)
  • Magiska filter för att skapa spännande, kreativa effekter till bilderna: Punk, Pop Art, Hålkamera, Skiss, Fish Eye, Soft Focus, plus nya Sparkle

Bildkvalitet

• 12,5x optisk vidvinkelzoom (24-300mm*) för hisnande vyer och spännande närbilder
  • Film i HD-kvalitet i 720p med ljud
  • 14 megapixlar
  • Dubbel bildstabilisering (kombinerad mekanisk och digital bildstabilisator)

Ytterligare highlights

• Slimmat kamerahus i metall
  • Programvaran [ib] som sorterar, organiserar och visar bilder baserat på personer, platser eller händelser.
  • ISO 100 till 1600
  • Kompatibel med SDHC och SDXC minneskort**
  • Laddningsbart litiumjonbatteri som laddas via USB-sladden

* Motsvarande 35 mm-format.

** SD är ett varumärke som tillhör SD Card Association.

• Bio, film, foto

För frågor eller ytterligare information, kontakta:

Hans Jönsson, Olympus Sverige AB
E-post: hans.jonsson@oluympus.se

Kort fakta om Olympus:

Olympus är en ledande tillverkare av produkter och system som kombinerar spetskompetens inom optisk, finmekanisk och elektronisk teknologi. Olympus är för flera generationer förknippat med kameror, men dagens Olympus är även ett företag som tillverkar och marknadsför system för endoskopi, avancerade kirurgiska applikationer och produkter för kvalitets- och funktionskontroll inom industrin. Redan 1919 introducerades det första mikroskopet i Japan och 1936 omsattes den optiska kunskapen i den första kameran. 1950 utvecklade Olympus den första kameran för användning i mag- och tarmkanalen. I Sverige är Olympus ett av de ledande företagen inom digitala kameror och endoskopi. Olympus Sverige AB omsätter cirka 400 miljoner kronor och har ett sjuttiotal anställda. Mer information finns på www.olympus.se.