ONE Nordic ser till att ambulanserna i Region Skåne kan kommunicera med SOS-centralen

Nyhet   •   Jan 26, 2018 07:45 CET

På bilden ser ni Bengt som arbetar med installationen i en av de 18 ambulanserna.

ONE Nordic AB har fått i uppdrag av Region Skåne att dels installera radiokommunikationssystemet RAKEL via mobilterminaler i totalt 18 ambulanser, dels att integrera kommunikationssystemet med Region Skånes befintliga ärendehanteringssystem. Härtill installerar vi också två stycken skärmar i varje ambulans – en där fram till föraren och en där bak till ambulanssjukvårdaren. Via skärmarna kan ambulanspersonalen se och hantera alla ärenden som inkommer från SOS-centralen.

ONE Nordic har många års erfarenhet inom området kommunikationssystem för att styra och övervaka anläggningar eller för internkommunikation.

Fakta: RAKEL (RAdioKommunikation för Effektiv Ledning) är ett system för radiokommunikation för säkerhetsorganisationerna och Räddningstjänsten i Sverige, främst polis, militärpolis, räddningstjänst, ambulansverksamhet, SOS-alarmering (RAPS) och kommunal/statlig krisberedskap. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ansvarar för driften av RAKEL.

Kommentarer (0)