ONE Nordic sköter underhåll och beredskap på Öresundsbron och på en stor industri i Olofström i samarbete med Dalkia Sverige

ONE Nordic har som underentreprenör till Dalkia Sverige fått två nya uppdrag: underhåll av högspänningsanläggningar på Öresundsbron åt Øresundsbro Konsortiet och ansvarar för tillsyn av elektrisk apparatur och elförsörjningsanläggningen på en stor tillverkande industri i Olofström.

ONE Nordic har  arbetat med underhållstjänster på Öresundsbron sedan 2006. Nu blev avtalet  förlängt och gäller 2014-2015 med option på ytterligare tre år.  Underhållsavtalet på Öresundsbron handlar om tekniskt arbete i tolv stationer mellan Kastrup och betalstationen på den svenska sidan av bron. Det tekniska arbetet  omfattar underhållsåtgärder på transformatorer, reläskydd, högspänningsställverk  samt UPS- och batterianläggningar och reservkraft. I arbetet är även inkluderat drift- och kopplingsledarskap. Parallellt med underhållsavtalet  löper också ett assistansavtal avseende jour och beredskap under årets alla  timmar.

I service- och  underhållsavtalet gällande den stora tillverkande industrin i Olofström ingår  underhållsåtgärder på högspänningsställverk, transformatorer,  lågspänningsställverk, relä och LS-system. Avtalet omfattar även assistans, jour  och beredskap dygnet runt, vilket innebär att ONE Nordic AB kan rycka ut med  kort varsel om det uppstår något problem i anläggningen. Avtalet gäller 2014-2015 med option på ytterligare tre år. Elförsörjningen är helt avgörande för alla former av produktion. Ett rätt dimensionerat underhåll minskar risken för  driftstörningar som kan medföra betydande produktionsbortfall.

- Samarbetet med ONE  Nordic har genom åren fungerat mycket bra. ONE Nordics expertis passar oss fint  och samarbetet bygger på höga krav och förväntningar från båda sidor, säger  platschef Johan Petersson Lloyd och Projektledare Per Berntsson på Dalkia Sverige.

- Samarbetet med Dalkia Sverige är viktigt och visar på vår styrka inom underhåll av  elförsörjningsanläggningar, säger Jan Bardell, CEO och koncernchef på ONE Nordic.

För mer information  kontakta
Jan Bardell, CEO och koncernchef
Tfn 0768-60 84 06
E-post jan.bardell@one-nordic.se

Johan Petersson Lloyd, platschef för Øresundsbro Konsortiet på Dalkia Sverige
Tfn 0705-16 39  68
E-post: johan.peterssonlloyd@dalkia.se

Läs mer om Dalkia Sverige www.dalkianordic.com/sv/

ONE Nordic är en av Nordens ledande leverantörer av tekniska konsulttjänster, entreprenader och service inom energisektorn.

ONE Nordic har cirka 1 200 medarbetare och omsätter 2,5 miljarder SEK. ONE Nordic är även verksamt i Norge under namnet ONE Nordic Kraftmontasje. Huvudkontoret ligger i Malmö.