Rekrytering är ett gediget hantverk

Rekrytering är ett gediget hantverk och det är lätt att hamna fel om man inte har kunskap inom området. En vanlig brist är att man inte tar sig tillräckligt med tid för att skapa en kravprofil som samtliga involverade i processen är överens om – det är lätt att ta för givet att man utgår ifrån att man tänker likadant som andra. Kravprofilen är ett viktigt instrument genom hela processen. Genvägar lönar sig aldrig.

Att hitta rätt kandidater – att söka i rätt kanaler och framförallt attrahera dem och skapa ett intresse är något vi ständigt arbetar med för att skapa en så kvalificerad och professionell process som möjligt. I denna djungel är det lätt att hamna fel. Det finns egentligen inga genvägar här heller utan det gäller att hitta metoder för att hitta potentiella kandidater och säkerställa att marknaden scannas av – ingen vill missa guldkornen för just sin verksamhet.

En rekrytering är också marknadsföring på hög nivå. Vi är alltid noga med att aldrig glömma att vi representerar våra kunder – oavsett om kandidater kommer vidare eller inte är det alltid viktigast att samtliga kandidater i en process har en positiv bild av oss och kundföretaget – att skapa goodwill är guld för varumärkesbyggandet.

Vi skapar alltid en känsla när vi träffar en person – vi skapar oss en första uppfattning om personen och ställer sedan frågor som förstärker vår första bild av personen – helt mänskligt och naturligt - men det gör att vi riskerar att missa viktig information. Ett vanligt fel vi ofta gör är att vi har en övertro på vår egen intuition. Det gör att vi kan missa guldkorn likaväl som vi misslyckas i de rekryteringar som vi gör. Vi som arbetar professionellt med rekrytering tränar oss i att ständigt hålla oss så objektiva som det bara är möjligt för att undvika de här fallgroparna och självklart också säkerställa genom tester och bakgrundskontroller.

Intervjuteknik är också en konst – att ställa rätt frågor och framförallt i rätt ögonblick är kopplat till förmågan att lyssna. Vanligt fel om man inte är van att rekrytera är att man själv tar alldeles för stor del i samtalet. En bra princip är att lyssna till 80%.

Jeanette Hjalmarsson, Affärsområdeschef EnPartner samt VD OnePartnerGroup Jönköping

• rekrytering
  • ledarskap