Sommarjobbet ska vara en bra start på arbetslivet

Denna sommar har vi haft förmånen att nyanställa feriearbetare till deras första arbete.  En milstolpe för ungdomarna då det gäller att komma in i arbetslivets verklighet. Jag minns själv mitt första sommarjobb och det är tur att villkoren har förbättrats sedan dess.

Denna sommar har vi haft förmånen att nyanställa feriearbetare till deras första arbete.  En milstolpe för ungdomarna då det gäller att komma in i arbetslivets verklighet. Jag måste säga att det känns underbart roligt att se dessa ungdomar nervösa och förväntansfulla stiga över tröskeln till sin första riktiga arbetsplats, fulla av iver och stolthet att få göra ett arbete och få avtalsenlig lön för insatsen. Efter ett par veckor har de vuxit enormt och är nu inne i en värld där de kan utbyta diskussioner om arbete och lön som tidigare var något de bara hört sina föräldrar diskutera.

Vi tar stort ansvar
Bemanningsbranschen är den bransch där vi tar ett stort ansvar för våra ungdomar att nå arbetsmarknaden. Vi inte bara sätter dem i uarbete, vi ger dem också feedback på genomförandet och utvärdering på helheten. Oftast är det första intrycket som etsar sig fast mest, och ger vi i bemanningsbranschen här en bra start har ungdomarna en bra start för hela arbetslivet.

Jag själv fick - ingenting
Jag minns själv mitt första riktiga sommarjobb. Jag var 17 år och anställdes via min mor som var ekonomichef på ett sågverk där jag skulle hjälpa till. Inget anställningsavtal, ingen intervju, ingen upplärning, ingen utrustning och ingen introduktion. Direkt skulle jag tillsammans med en äldre anställd sedan 20 år, lyfta fram virke till en såg med stora faror för min egen säkerhet. Detta händer inte i dag då vi på EPAB/EnPartner tillsätter sommararbetare. Här finns både intervju, avtal, utrustning och introduktion. Det gör att starten blir enormt mycket bättre för både den anställde och företaget, vilket sedan leder till en angenäm start på arbetslivet.
Med det sättet att anställa fyller vårt företag inte bara ett lagenligt krav, utan även ett samhällskrav på att få in våra medborgare i våra system på arbetsmarknaden.

Mats Hansson, koncern-vd

• etik & moral