Nya Insignia – priserna klara och orderböckerna öppnade

Nu är nya Insignia prissatt och orderböckerna öppnade. Nya Insignia Grand Sport och Sports Tourer hade världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars och fick då mycket positiv kritik. Grand Sport kommer till Sverige i början av juni och kombiversionen Insignia Sport Tourer har sin Sverigepremiär i början av september.

Nya Insignia Grand Sport och Sports Tourer kommer att finnas tillgängliga i två utrustningsnivåer, Enjoy och Business. Från start finns två bensinmotorer på 165 hk respektive 260 hk samt en dieselmotor på 170 hk.

Priser Insignia Grand Sport (frånpris):

1,5 Turbo 165 hk 6-vxl manuell Enjoy                                229 900:-

1,5 Turbo 165 hk 6-vxl automat Enjoy                                241 900:-

2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business  313 900:-

2,0 CDTI 170 hk 6vxl manuell Enjoy                                  249 900:-

2,0 CDTI 170 hk 8-vxl automat Enjoy                                 261 900:-

2,0 CDTI 170 hk 6-vxl manuell 4x4 & Flexride Enjoy          261 900:-

Prispåslag för Sports Tourer är 8 000:-.

Helt nya Insignia är Opels nya flaggskepp och erbjuder mycket hög komfort, goda utrymmen och exemplarisk säkerhet. Den andra generationens Insignia imponerar med sin avancerade design, ett bagageutrymme som vuxit rejält och en mängd högteknologiska lösningar; från Opel IntelliLux LED® matrixstrålkastare till ultramoderna förarstödsystem inklusive head-up-display. Dessutom kommer Insignia med Opel-typiskt infotainmentsystem med förstklassig uppkoppling och ännu en ny Opel OnStar funktion; den ”personlige rådgivaren” hjälper nu även till med att boka hotellrum¹ eller hitta ledig parkeringsplats².

Det nya flaggskeppet är också Opels första modell med 8-växlad automatlåda, 360-graders kamera och intelligent fyrhjulsdrift med automatisk vridmomentfördelning.

Beroende på version, drivlina och utrustning är nya Opel Insignia upp till 200 kg lättare än den utgående modellen, vilket främst uppnåtts med hjälp av lättviktsmaterial i kombination med smart konstruktion. Detta har tillsammans med en lägre sittposition för föraren bidragit till påfallande smidiga köregenskaper.

Insignia är utrustad med många moderna hjälpsystem och detta gäller inte bara säkerheten för passagerarna: Det här är den första Opelmodellen med en aktiv aluminiumhuv som, i händelse av en kollision med en fotgängare, på millisekunder lyfter något för att öka avståndet till de hårda motordelarna och därmed förbättras skyddet för fotgängaren avsevärt.

Nykomlingen har stora möjligheter att toppa den första Insignia-generationens succé: ”Årets Bil 2009” uppnådde en volym på drygt 900 000 enheter.