Allas ögon på nya Insignia och Crossland X på bilsalongen i Genève

• Hotellbokning med Opel OnStars personliga rådgivare
  • Första offentliga framträdandet för nya Opel Crossland X
  • Opels produktoffensiv ”7 in 17” i full gång

På den 87:e bilsalongen i Genève, som öppnade sina portar för media idag, visar Opel upp tre helt nya modeller: Det är världspremiär för flaggskeppet Opel Insignia Grand Sport och Sports Tourer samt det första offentliga framträdande för den trendiga och mångsidiga Crossland X. Debuterar gör också en ny tjänst i Opel OnStar som innebär att den personliga rådgivaren kan hjälpa till att boka hotell och även söka upp ledig parkeringsplats.

Nya Opel Insignia har den stora coupéns sportiga elegans och en helt ny arkitektur som gör den mycket rymlig och fantastiskt rolig att köra. Modellen erbjuder exemplarisk säkerhet och komfortfunktioner precis som ett sant flaggskepp ska göra. Andra generationens Insignia imponerar inte bara med sina spännande exteriöra linjer och en fantastisk wellness-atmosfär på insidan. Den har också det bredaste utbudet av intelligent teknologi, alltifrån trendsättande Opel IntelliLux LED® matrixstrålkastare och ett mycket sofistikerat fyrhjulsdriftssystem med aktiv fördelning av motorns vridmoment till ultramoderna förarassistanssystem och en raffinerad head-up-display. Även säkerheten för oskyddade trafikanter har ägnats stor omsorg; nya Insignia har till exempel en aktiv ”popup-motorhuv” i aluminium som ger avsevärt förbättrat fotgängarskydd om olyckan skulle vara framme.

Den banbrytande uppkopplings- och serviceassistenten Opel OnStar finns förstås också ombord och erbjuder tjänster som sträcker sig från automatiskt olyckslarm till assistans vid bilstöld. Med nya Insignia lanseras också en ny concierge-service som gör det möjligt att t.ex. be en OnStar-rådgivare (inte en dator utan en riktig person) att välja och boka ett hotell samt att leta upp en ledig parkeringsplats. Sammanfattningsvis; nya Insignia imponerar med stor smidighet, ökad rymlighet och enastående värde för pengar vilket gör den till en utmanare även till premiummärken.

Cool crossover-modell med ultramodern teknologi

Även helt nya Crossland X gör sin offentliga debut på bilsalongen i Genève. Modellen har en tuff design, den är kompakt på utsidan, rymlig och flexibel på insidan samt har en trendig tvåtonslackering och avspänd SUV-look: Crossland X är Opels helt nya urbana crossover-modell som erbjuder segmentsledande bagagevolym på 520 liter – med fem passagerare ombord – tillsammans med en upphöjd sittposition som resulterar i utmärkt sikt runt om. Både föraren och framsätespassagerare kan dra nytta av de prisbelönta och AGR-certifierade (Aktion Gesunder Rücken) ergonomiska sätena. Opel är den enda tillverkaren som erbjuder så hög komfort i segmentet. Passagerarna i baksätet har dessutom möjlighet att justera sin sittställning med 150 millimeter i längsgående riktning. Detta gör Crossland X ännu mer mångsidig.

Nykomlingen erbjuder dessutom viktiga innovationer som gör körningen säkrare, bekvämare och enklare. Adaptiva LED-strålkastare, instrumentspegling i vindrutan (head- up-display), 180-graders backkamera tillsammans med avancerad parkeringsassistans, kollisionsvarnare med fotgängardetektering och automatisk nödbroms, dåsighetsvarnare, automatisk avläsning av hastighetsskyltar och döda-vinkel-varnare är bara några exempel. Crossland X får förstås också de Opel-typiska uppkopplingsmöjligheterna via Opel OnStar och IntelliLink infotainmentteknik, med upp till 8-tums färgpekskärm och kompatibilitet med Apple CarPlay och Android Auto.

‘7 in 17’

Den helt nya Opel Insignia Grand Sport och Sports Tourer tillsammans med Opel Crossland X är nyckelspelare i Opels modelloffensiv ”7 in 17”, d.v.s. lansering av sju nya modeller 2017. De kommer att få sällskap av den revolutionerande Opel Ampera-e (till Sverige 2018), som överglänser sina elbilskonkurrenter med en räckvidd på 520 kilometer (mätt i enlighet med NEDC), den fyrhjulsdrivna Opel Insignia Country Tourer och en ännu mer bekväm och flexibel Opel Vivaro. Dessutom kommer Opel att lansera Grandland X,en crossover-modell i C-segmentet.

Opel grundades 1862 av Adam Opel i Tyskland och är en av Europas största biltillverkare. 2016 sålde Opel och systermärket Vauxhall drygt 1.1 miljoner fordon. Opel är en del av General Motors och huvudkontoret ligger i Rüsselsheim. Bolaget har tio fabriker och fyra utvecklings- och testcenter i sex europeiska länder. Opel/Vauxhall sysselsätter omkring 35 000 personer i Europa varav drygt 18 000 i Tyskland. Opel och Vauxhall finns representerade i över 50 länder.

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på ca 2,3 % i Sverige.