Allt annat än söt: Nya Opel ADAM ROCKS S

• Världspremiär: Sportig ”mini-crossover” firar debut på AutoRAI i Amsterdam
  • Kraftfull: 110 kW/150 hk, 220 Nm i vridmoment
  • Snabb: Från 0 till 100 km/ t på 8,5 sekunder, toppfart på 210 km/t
  • Den helt nya Opel ADAM ROCKS S har världspremiär på internationella Amsterdam Motorshow (AutoRAI, 17-26 april). Med sitt robusta utseende, canvastaket Swing Top och kraftfulla 1,4-liters turbo ECOTEC motor tilltalar den 3,75 meter långa ADAM ROCKS S kunder som vill kombinera dynamisk landsvägskörning med snygg design.

Den kraftfulla 110 kW/150 hk ECOTEC motorn med Start/Stopp förbrukar endast 5.9 liter bensin per 100 kilometer vid blandad körning, vilket motsvarar 139 g/km i CO2-utsläpp. Den är försedd med en 6-växlad växellåda. Bilen accelererar från 0 till 100 km/t på 8,5 sekunder - men ADAM ROCKS S imponerar främst med att kunna accelerera från 80 till 120 km/t i femte växeln på bara 7,9 sekunder. Toppfarten är 210 km/t.

Således är ADAM ROCKS S perfekt utrustad för snabba och sportiga utflykter. Dessutom har den ett speciellt sportchassi, sänkt med 15 mm jämfört med ADAM ROCKS och en sportig styrning som ökar körglädjen speciellt på slingrande landsvägar. Bilen har ett högpresterande broms- och ESP-system som kan avaktiveras.

"Kombinationen av det robusta, äventyrliga utseendet, plus dess sportiga prestanda ger ADAM ROCKS S sin egen unika personlighet", säger Mark Adams, Opels designchef.

Personlig och sportig design

ADAM ROCKS S kombinerar sin robusta individualitet med friluftsnöje. Canvastaket Swing Top är standard och du erbjuds obegränsad takhöjd och himmelsk uppsikt på bara fem sekunder med hjälp av en knapptryckning. Även stol- och rattvärme är standard. ADAM ROCKS S står stadigt på vägen med bred spårvidd (1472 respektive 1464 mm). Det väl synliga avgasröret och en distinkt bakspoiler ovanför bakrutan ger bilen ett sportigt utseende.

För att möjliggöra för alla att anpassa utseendet av sin egen ADAM ROCKS S enligt sin egen smak, finns det totalt elva olika exteriörfärger som kan kombineras med fem takfärger.

Modern Opel teknik och enastående anslutningsmöjligheter

Parkering i staden blir en barnlek när ADAM ROCKS S är utrustad med tillvalet Avancerad parkeringsassistans. Vid hastigheter under 30 km/t, identifierar systemet lämpliga parkeringsplatser och parkerar bilen automatiskt. I Avancerad parkeringsassistans ingår dödavinkelvarnaren som fungerar i hastigheter från 11 km/t till 140 km/t. Den använder ultraljudssensorer för att varna föraren för en nära förestående kollision vid filbyte.

Infotainmentsystemet IntelliLink med färgskärm kan kombineras med en smartphone, så det är möjligt att få BringGo navigering lagrad på telefonen och som visas på bilens display.

ADAM ROCKS S kan beställas från svenska Opelåterförsäljare i sommar.

Fler bilder finns att ladda ned från media.opel.com.

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.