Ampera-e: Revolutionerande elbil från Opel

• Ny revolutionerande elbil från Opel lanseras redan 2017
  • Femsitsiga femdörrars Ampera-e får längre räckvidd än de flesta andra elbilar
  • Överkomligt pris, massor av körglädje och enastående uppkopplingsmöjligheter
  • Rüsselsheim. Redan nästa år lanserar Opel en revolutionerande elbil, som blir en viktig milstolpe i den största och mest långtgående modelloffensiven i företagets historia: 29 nya modeller mellan 2016 och 2020.

Den nya elbilen får fem sittplatser och lika många ”dörrar” (inklusive bakluckan) och kallas Ampera-e. Den får inte bara längre räckvidd än de flesta andra elbilar utan blir också påfallande prisvärd. Nya Ampera-e kombinerar innovativ elektrisk mobilitet med spännande köregenskaper och maximal uppkoppling. Som namnet antyder bygger den bland annat på el-erfarenheter från konstruktionen av ursprungliga Ampera från 2011.

– Inom GM och Opel har vi länge varit övertygade om att elbilar kommer att spela en avgörande roll för framtidens mobilitet, och den nydanande tekniken i Ampera-e är ett viktigt steg mot den framtiden. Dessutom är den ännu ett led i Opels satsning på att göra innovativ teknik allmänt tillgänglig, förklarade högste GM-chefen Mary Barra när hon i dag avslöjade Opels nya elbil på CAR-symposiet i tyska Bochum.

– Eldrivna fordon kan ge ett betydande bidrag till vår miljö genom minskade utsläpp. Nya Ampera-e öppnar vägen för elektrisk rörlighet genom att eliminera tidigare hinder, som högt pris och kort räckvidd, fortsatte Opel koncernchef Dr Karl-Thomas Neumann.

Trots kompakta yttermått har Ampera-e generösa innerutrymmen, vilket är möjligt genom det plana batteripaketets placering under kupéutrymmet. Konstruktionen ger gott om plats för fem personer plus ett bagageutrymme i klass med ”vanliga” bilar i kompaktklassen.

Ampera-e får givetvis den senaste tekniken för infotainment och uppkoppling som blixtsnabbt integrerar smartphones och andra elektroniska apparater med fordonet, och den utrustas också med Opels nya OnStar-tjänst, som bland annat automatiskt ringer upp ett servicecenter i händelse av en olycka.

Opel grundades 1862 av Adam Opel i Tyskland och är en av Europas största biltillverkare. 2015 sålde Opel och systermärket Vauxhall drygt 1.1 miljoner fordon. Opel är en del av General Motors och huvudkontoret ligger i Rüsselsheim. Bolaget har tio fabriker och fyra utvecklings- och testcenter i sex europeiska länder. Opel/Vauxhall sysselsätter omkring 35 000 personer i Europa varav ca 16 500 i Tyskland. Opel och Vauxhall finns representerade i över 50 länder.

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.