Andra vinsten i rad: Opel ADAM vann ”AutoTrophy 2013"

·  Trendig modell vann med hästlängder i kategorin ”Citybilar”

·  Opel Cascada på andra plats före premiumkonkurrenter i kategorin "Cabrioleter upp till 30 000 euro”

De nya Opel-modellerna inspirerar rakt över hela linjen. Opel ADAM tog hem utmärkelsen "Auto Trophy” för andra året i rad och med stor marginal i kategorin ”Citybilar”. Eleganta Opel Cascada landande på en andra plats i kategorin "Cabrioleter upp till 30 000 euro" och lämnar t.o.m. premiumkonkurrenterna bakom sig. Opel Ampera elektrifierar också allmänheten: bland 17 rivaliserande elbilar knep Amperan tredjeplatsen.

“Det är verkligen ett toppenresultat och roligt att även i år få ta emot Auto Trophy-utmärkelser", säger Opels styrelseordförande Dr Karl-Thomas Neumann om framgången i Auto Zeitungs läsarundersökning. "Det visar att våra nya modeller, framför allt Opel ADAM och Cascada, tilltalar allmänheten. Vi kommer att fortsätta på den här vägen även i framtiden, utan kompromisser: vi kommer att bygga inspirerande bilar med innovativ teknik som också är prisvärda. "

Med 35,8 procent av rösterna var Opel ADAM överlägsen segrare bland de 22 konkurrerande "Citybilarna". Den lämnar inte bara VW Up och VW XL1 bakom sig (19,6 % respektive 9,2 % av rösterna) utan vann med stor marginal. Opels individualiseringsmästare har sedan lanseringen i början av året utvecklats till en bil att räkna med bland de små livsstilsmodellerna.

Lika övertygande är utseendet på den nya cabrioleten i mellanklassen, Opel Cascada. När den valdes för omröstning placerade Auto Zeitungs läsare den i kategorin premiumcabbar. Atletiska Cascada slog BMW och placerade sig på en andra plats. I kategorin "Cabrioleter upp till 30 000 euro" tävlade totalt 15 fordon.

Dr. Neumann tog i går kväll emot utmärkelsen på "Auto Trophy"-galan inför 300 inbjudna gäster i Classic Remise i Düsseldorf. Mer än 100 000 läsare av tidningen Auto Zeitung deltog i omröstningen som var den 26:e i ordningen. Totalt 400 olika modeller bedömdes i sammanlagt 29 kategorier.

• opel

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,3 % i Sverige.