En första glimt av GT Concept

Världspremiär i Genève: Sportbilskonceptet följer traditionen från Opel Experiment GT

Rüsselsheim. En ny kort video med en förhandsvisning av en kommande världspremiär – en hisnande och på samma gång elegant sportbil med rena linjer. Opelgruppens VD Dr Karl-Thomas Neumann gläntar på dörren till framtiden och säger: "Opel har gjort det igen. Missa inte fortsättningen." Han refererar till Opel GT Concept som kommer att visas för första gången på bilsalongen i Genève (3-13 mars, 2016).

Videon och den första bilden på det centralt placerade dubbla avgasröret visar tydlig inspiration från två nyskapande modeller från företagets långa historia – utan att skapa en retrodesign. Det röda hjulet fram på GT Concept, synligt för ett ögonblick, hyllar Opels motorcykel Motoclub 500. Den var futuristisk när den dök upp med två röda däck 1928. Det dubbla avgasröret med GT-logotypen i mitten är också en inspiration från en designikon: 1965 presenterades den avantgardistiska Experiment GT på Frankfurts bilsalong – den första konceptbilen någonsin skapad av en europeisk biltillverkare. Experiment GT var redan då en ultramodern kupé med en skulptural form – stilren och minimalistisk men samtidigt spännande och kompromisslös. Samma filosofi som nu definierar designen av nya GT Concept.