Finalen i Junior-EM i rally: Stora vinstchanser för Opel

• Barum Rally i Tjeckien blir sista tävlingen i Junior-EM
  • ADAC Opel Rallye Junior Team hoppas kunna avsluta med flaggan i topp
  • Efter att Bergkvist tagit hem titeln Europamästare, är teamkamraten Marijan Griebel ute efter att säkra andraplatsen i mästerskapet

Team ADAC Opel Rallye har flera intensiva och spännande veckor bakom sig. Det kommande rallyt, Barum Czech Rally Zlín, blir det tredje rallyt på tre veckor för Opels fabriksförare Emil Bergkvist (21, Torsåker) och Marijan Griebel (26, Hahnweiler). Den sista juniortävlingen för säsongen blir något av ett uppvisningsrally för den aktuelle EM-mästaren Bergkvist och hans co-driver Joakim Sjöberg (29, Ösmo). För deras tyska teamkamrat Griebel och hans co-driver Stefan Clemens (28, Thailen), står silverplatsen på spel, en plats som även fem andra förare är sugna på.

Griebel är på väg till detta klassiska asfaltsrally i Tjeckien med massor av självförtroende. Han kom tvåa här förra året. "Efter två andraplatser, på Irland och i Belgien, har vi självklart som mål att ta en pallplats. Vi vill gärna ta revansch efter att ha missat vinsten i Ypres p.g.a. däckproblem under den sista specialsträckan. Men att vinna titeln vice europamästare betyder ännu mer för mig. Att kamma hem första- och andraplatsen i ett extremt konkurrensutsatt Junior-EM skulle vara ett drömresultat för ADAC Opel Rallye Junior Team, och vi kommer att göra allt för att det ska bli så. Tack vare Opel ADAM R2, är vi också utrustade för att göra det".

Bergkvist anser också att hans teamkamrat är en favorit i finalen. "Marijan har mer än en gång visat vilken enastående asfaltsförare han är. Han kommer vara riktigt tuff att slå i Tjeckien. Vi kommer naturligtvis att försöka, och förhoppningsvis ta poäng från de andra tävlande för att ge Mari lite hjälp att ta en andraplats i mästerskapet. Jag ser personligen mycket fram emot att åka till Zlín som europamästare och att kunna konkurrera i detta fantastiska rally utan det hårda kravet att ta poäng. Men som alltid är Jocke och jag på jakt efter den bästa möjliga placeringen, vilket kräver ett perfekt utfört rally som alltid i FIA ERC Junior."

I finalen i Junior-EM deltar även Aleks Zawada från Polen och hans franska Co-Driver, Cathy Derousseaux samt Julius Tannert från Sachsen (25, Zwickau) och hans co-driver Jennifer Thielen från Luxemburg. Båda paren kör varsin privat begagnad Opel ADAM R2.

Barum Czech Rally Zlín är på totalt 645,41 km varav 229,21 km är indelade i 15 specialsträckor. Evenemanget drar igång på fredag kväll den 28 augusti klockan 09:15 med den spektakulära banan i Zlín (SS1), innan den första etappen fortsätter på lördag kl. 09:46 med åtta fler specialsträckor. Förarna beräknas avsluta runt 20:00 för att återuppta tävlingen på söndag morgon klockan 08:38. Sista specialsträckan (SS15) startar kl. 14:28. Eurosport kommer att rapportera om Barum Czech Rally Zlín i sin dagliga uppdatering. Rallyt går också att följa live på www.opel-motorsport.com.

The Barum Rally on TV:

Fredag den 28 augusti

23:30                            Eurosport                  Höjdpunkter dag 1

Lördag den 29 augusti

23:30                            Eurosport                   Höjdpunkter dag 2

Söndag den 30 augusti

09:00                            Eurosport 2                Höjdpunkter dag 1 + 2
22:30                            Eurosport                   Höjdpunkter dag 3

Måndag den 31 augusti

09:00                             Eurosport 2               Höjdpunkter dag 3

Onsdag den 2 september

10:00                              EurosportInside       ERC − Das Magazin

• Motorsport

• rally
  • adam r2

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel 78 försäljningsställen och 114 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,5 % i Sverige.