Först i klassen: Opel ADAM erbjuder interaktiv röststyrning

• Det revolutionerande "Siri Eyes Free" iPhone nu tillgänglig
•  Den enda bilen som svarar på frågan "År vi framme snart?"
• Internetuppkoppling via röststyrning minskar olycksrisken
• Gratis IntelliLink-uppdatering av Siri i ADAM tillverkade före juni

Rüsselsheim: Opel ADAM med infotainmentsystemet IntelliLink finns nu också med helt integrerat Siri Eyes Free, det unikt intelligenta Apple-verktyget som du kan be om hjälp med att få saker gjorda medan du kör. Efter aktivering med en knapp på ratten kan förare med kompatibla iPhone1 med iOS 6 be Siri Eyes Free att utföra en mängd olika uppdrag samtidigt som han/hon håller ögonen på vägen och händerna på ratten. Detta är något mer än vanlig röstaktivering – med Siri Eyes Free i ADAM kan man prata som med en riktig människa.

För minsta möjliga distraktion har Apple och Opel nu utvecklat hands free-funktionen ytterligare; med Siri Eyes Free kan man interagera med sin Apple-apparat endast med hjälp av sin röst. Konversationen syns inte som text på apparatens skärm, vilket är en av flera viktiga säkerhetsåtgärder som Apple och Opel enades om vid utvecklingen av integrationen med ADAM.

Den här unika finessen finns utan extra kostnad tillgänglig i alla IntelliLink-försedda ADAM som säljs från och med nu. Kunder som redan har en ADAM med IntelliLink kan också utnyttja Siri Eyes Free, eftersom Opel erbjuder gratis uppdatering av mjukvaran (fr o m juli) så att den befintliga IntelliLink-funktionen kompletteras med Siri Eyes Free. Det innovativa IntelliLink-systemet kan kontinuerligt uppdateras hos Opels återförsäljare så att bilens infotainment-utrustning är lika aktuell som förarens iPhone eller iPad.

För att starta Siri Eyes Free behöver ADAM-förare bara koppla upp sin Apple iOS-apparat med IntelliLink via Bluetooth och sedan trycka på rattens röstaktiveringsknapp. Siri Eyes Free kan aktiveras samtidigt som andra appar är aktiva. Musik och navigeringsinstruktioner dämpas automatiskt när Siri Eyes Free används.

I Opel ADAM med IntelliLink infotainmentsystem kan föraren använda Siri Eyes Free för att:

• Ringa röstaktiverade hands free-samtal till Kontakter i sin iPhone
  • Spela låtar ur sitt iTunes-bibliotek utan att behöva slösa tid och uppmärksamhet på att scrolla genom menyer
  • Lyssna på eller skriva och skicka iMessage, SMS eller e-post till ett telefonnummer eller till en sparad Kontakt
  • Kolla kalendern, lägga till möten, höra inkommande noteringar samt lägga in väckning och påminnelser
  • Och så kan Siri självklart även svara på enkla frågor som matchresultat, väderprognoser och datum för nationella helgdagar

Förutom allt detta kan kunder med FlexDock-system även utnyttja fullt integrerad Siri Eyes Free när de har sin Apple dockad i ”vaggan” på instrumentpanelen. Då kan Siri Eyes Free hjälpa till med röststyrning av andra Apple-appar inklusive Apple Maps. När Apple Maps är aktiverad kan du till och med ställa den klassiska frågan ”är vi inte framme snart” till Siri Eyes Free – och få svar. Rätt svar!

Ännu en fördel med att använda Opel FlexDock är förstås att telefonen laddas automatiskt så länge den sitter på sin plats.

Många möjligheter med ADAM:s IntelliLink infotainment-system

Opels nya IntelliLink infotainment-system, som debuterade i ADAM, är kompatibelt med iPhone, iPad och iPod touch, liksom med olika Android-apparater. Bland alla de möjligheter som via IntelliLink erbjuds i ADAM finns även TuneIn (global app för radiouppkoppling), BringGo (en navigeringsapp) och Stitcher (en global podcast internetradio-app).

Med IntelliLink blir den smarta telefonen (via Bluetooth eller USB-ingång) säkert och smidigt uppkopplad med bilens högupplösta 7-tums färgskärm med touchfunktion. Det ultramoderna infotainmentsystemet IntelliLink blir därmed lika enkelt och personligt att använda som den egna telefonen – och systemet är dessutom väldigt prisvärt. I Sverige kostar IntelliLink 2 900:-.

Standard infotainment för ADAM JAM, ADAM GLAM och ADAM SLAM är en radio och CD-spelare (CD 3.0 BT) med Bluetooth och USB-ingång samt 4 + 1 högtalarsystem. Infotainment-systemet kan förstärkas ytterligare med ett imponerande Infinity Sound System med åtta högtalare.

1 Siri finns i Beta till iPhone 4S, iPhone 5, iPad (3:e och 4:e generationerna), iPad mini och iPod touch (4:e generationen) och förutsätter internetuppkoppling. Siri är inte alltid tillgänglig på alla språk överallt och förmågan är områdesvariabel. Extra kostnader för mobil datatrafik kan uppstå.

Bilder finns att ladda ner från föjande länk:

Mer information om Opel ADAM finner du på följande länk:

• opel

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,3 % i Sverige.