GM passerar en halv miljard bilar

Sedan 1908 har GM tillverkat mer än 500 miljoner bilar. Opel står för 68 miljoner av dessa.

General Motors firade igår produktionen av 500 miljoner bilar sedan starten 1908. Ingen annan biltillverkare kommer i närheten av ett liknande produktionsantal. Opel har sedan 1929 varit en del av GM familjen och står för 68 miljoner av de 500 miljoner bilarna. De flesta Opelbilar byggs vid fabriken i Rüsselsheim, där Opels första fabrik grundades för över 150 år sedan som en symaskinsfabrik, senare en cykelfabrik och slutligen som en bilfabrik år 1899.

Text och bilder kan laddas ned från media.opel.com.

• opel

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.