Mångsidiga Opel ADAM: Livsstilsbil blir rallybil!

• Världspremiär på Genèvesalongen: ADAM R2
  • ADAM är en vital del i Opels motorsportprogram
  • Utveckling och homologering under 2013
  • Klassad för alla nationella mästerskap i Europa

Genève/Rüsselsheim. Opel återvände till motorsporten med ADAM R1 i november 2012. På bilsalongen i Genève i början av mars visas den nyligen lanserade livsstilsbilen ADAM i en konceptstudie baserad på den internationella bilsportorganisationen FIA:s R2-reglemente. Bilen ska utvecklas färdigt och homologeras under 2013. Med ADAM R2 tar Opel ytterligare ett steg i sin nya motorsportstrategi att erbjuda privatförare en vinnarbil klassad för alla nationella mästerskap i Europa.

Tuff, läcker och uppseendeväckande är omdömen som gäller original-ADAM likaväl som rallyversionen R2. Speciella karosskomponenter från Opels sportiga OPC-avdelning, snabblås för motorhuv och baklucka och hasplåtar både fram och bak är några av de komponenter som understryker den sportiga utstrålningen hos denna kraftfulla rallyracer, lika vass på både grus och asfalt. Under det tilltalande skalet döljs dessutom massor av högteknologi.

ADAM R2 drivs av en 1,6-liters ECOTEC 16V-motor med variabla kamaxlar. Maxeffekten i tävlingsutförande är cirka 185 hk och det maximala vridmomentet cirka 190 Nm. Fram-hjulen drivs via en sekventiell femväxlad Sadev-låda och en flerskivig differentialbroms. Chassiinställningarna, med asfalt- och gruslägen, ger maximalt fäste och suveräna vägegenskaper. Maximal bromsverkan levereras av ett bromssystem som inkluderar Brembo fyrkolvsok fram, tryckreglering till bakhjulen och en handbroms av ”fly off”-typ.

Interiören i R2 uppvisar alla de attribut som utmärker en professionell tävlingsbil, och många av komponenterna har redan rätt specifikation för homologeringen hos FIA senare i år. I utrustningen ingår bland annat en integrerad säkerhetsstruktur, Sparko racingstolar kompatibla med förarsäkerhetssystemet HANS, LCD växlingsindikator, Monit färddator, central kontrollpanel, kartläsarlampa och en elektrisk eldsläckare.

Den mycket kompakta ADAM R2 baseras på cupversionen av ADAM, som utgör det första steget i Opels nya Europa-fokuserade satsning för att gynna privata rallysatsningar och underlätta för unga talanger att köra in i Europatoppen.

I år kommer ett 40-tal ADAM Cup-bilar att tävla om märkesmästerskap i Tyskland och Frankrike. I tyska ADAC OPEL RALLYE CUP kommer vinnaren av en speciell Rally Junior-klass (för förare upp till 27 år) att gå vidare till R2-klassen med extra stöd från Opel och ADAC under nästa säsong.

Opel ADAM Rally Cup: Tekniska data

Motor:  1.6-l ECOTEC 16V, variabla kamaxlar, motorstyrning från BOSCH Motorsport.

Maxeffekt:  Cirka 185 hk vid 7 750 r/min

Vridmoment:  Cirka 190 Nm vid 6 200 r/min

Transmission:  Sadev sekventiell femväxlad låda, differentialbroms

Chassi:  Reiger ställbar racingfjädring, McPherson fjäderben med Uniball- fästen, variabla inställningar för grus och asfalt

Styrning:  Elektrohydraulisk servo

Fälgar  Evo Corse aluminium, 6,5 x 16 tum (asfalt), 6 x 15 (grus)

Bromsar:  Hydraulisk “fly-off” handbroms, ställbar tryckregulator för bakhjulen,  Brembo 4-kolvsok fram

Bromsskivor:  Fram 310/278 mm ventilerade (asfalt/grus), bak 264 mm

Kaross:  Lättviktskaross med integrerad säkerhetsstruktur, hasplåtar under motor och bränsletank

Interiör: Sparco racingstolar (HANS-kompatibla), elektrisk eldsläckare, torrt batteri

Exteriör: Karossdetaljer från OPC, snabblås på motorhuv och baklucka, bogseröglor

Elektronik:  Motorsportdisplay, LCD växlingsindikator, Monit färddator, central kontrollpanel, kartläsarlampa

Mått & vikt:  Längd 3 698 mm, bredd 1 720 mm, höjd (ställbar) 1 442 mm (asfaltinställning), axelavstånd 2 310 mm, vikt 1 030 kg

• Sport

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,21 % i Sverige.