Maximala fem stjärnor i Euro NCAP för Opel Mokka

•  Ny kompakt-SUV med högsta säkerhetsstandard

•  En av bara en handfull bilar som klarar 100 procent för säkerhetssystem

•  Utmärkt resultat gällande säkerhet för barn

Rüsselsheim. Opel Mokka SUV har tilldelats fem stjärnor av den oberoende konsumentorganisationen Euro NCAP (European New Car Assessment Program). I och med detta har ännu en bil från Opel uppnått högsta poäng från Euro NCAP. Mokka gör nu sällskap med Ampera, Astra, Corsa, Insignia, Meriva och Zafira som alla har tilldelats fem stjärnor.

– Det har länge varit en tradition inom Opel att erbjuda våra kunder högsta möjliga säkerhetsstandards, och Mokka stärker vår ledande roll inom säkerhetsteknologi på ett imponerande sätt. Som vanligt erbjuder Opel den senaste teknologin till ett större segment kunder. Vi är extremt stolta över det, säger Michael F. Ableson, Opel Vice President Engineering.

En av de bästa i klassen: Euro NCAP:s resultat i detalj

Opel Mokka uppnådde imponerande resultat i all fem säkerhetskategorierna som testades av Euro NCAP. Modellen fick maximala poäng – 100 procent – i kategorin för säkerhetssystem, vilket gör den till en av bara en handfull bilar på den europeiska marknaden som har fått så högt betyg. Euro NCAP gav bland annat positiva omdömen rörande Mokkas system ESP®Plus, bältespåminnare och bilens system för hastighetsbegränsning. Alla dessa är standardutrustning i Mokka.

I kategorin säkerhet för vuxna uppnådde Mokka 96 av 100 procent. Detta utmärkta resultat uppnåddes tack vare krockkuddar fram, sidokrockkuddar för kropp och huvud och dubbla bältessträckare med kraftbegränsare. Aktiva nackskydd fram hjälper till att förhindra whiplash-skador i händelse av krock bakifrån. Mokka har dessutom pedaler som kollapsar vid frontalkrock för att skydda nedre delen av benen.

När det gäller barnsäkerhet fick Mokka följande kommentarer av Euro NCAP: ”Mokka fick maximala poäng baserat på tolkningen av dynamiska tester gjorda med en 3-årig barndocka”. Det här höga betyget har Opel fått tack vare sina säkerhetssäten för barn som har ISOFIX-fästen som standard på de yttre platserna.

I fotgängarkategorin fick Mokkas stötfångare också maximala poäng. Euro NCAP betonade bilens “bra skydd för fotgängarens ben”.

När det gäller aktiv säkerhet, som är utöver kraven från Euro NCAP, erbjuder Mokka många säkerhetssystem. Bilen har flera innovativa teknologier som hjälper föraren att undvika kollision, som Opel Eye frontkamera med sina funktioner krockvarning, avståndsvisare till framförvarande bil, filbytesvarnare och skyltigenkänning. I tillägg till det har Mokka backkamera och adaptiva strålkastare AFL+ som också höjer Mokkas säkerhet.

Sedan lanseringen i juni har Mokka fått mycket positiv kritik av media och kunder. Detta har visats sig i inte mindre än 50 000 lagda order sedan säljstart. Med Mokka är Opel den första tyska tillverkaren att ge sig in i det växande segmentet för kompakta SUV-modeller (Sports Utility Vehicles). Mokka introducerar ergonomiska säten för första gången i segmentet liksom den integrerade cykelhållaren FlexFix.

• Vetenskap, teknik

• opel

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,8 % i Sverige.