Miljöpositivt alternativ: Opels gasbilar

• Tre modeller för fordonsgas
  • Gasdrift är ett billigare alternativ än bensin
  • Nästan nollutsläpp med biogas

Rüsselsheim. Bilar som körs på fordonsgas är rena, snåla och ekonomiska. Opel erbjuder tre miljöpositiva modeller som är optimerade för gasdrift.

– Energieffektivitet och minskning av koldioxidutsläppen är oerhört viktigt för oss och det gäller hela modellprogrammet. Opel har ett brett utbud av gasbilar och erbjuder intressanta alternativ för alla ändamål. Bilarna är inte bara miljövänliga, de är också mycket ekonomiska och lämpliga för dagligt bruk, säger Peter Christian Küspert, Vice President Sales & Aftersales Opel Group.

Miljövänlig teknik: Opel tror på gasdrift

Opels ecoFLEX-motorer har optimerats för att köras på naturgas, biogas eller en blandning av båda – alltså det vi kallar fordonsgas i Sverige – men motorn kan även köras på bensin, för den händelse gas inte finns tillgängligt. Naturgas och biogas är båda billigare än bensin eller diesel. Bilar som körs på naturgas släpper ut upp till 25 procent mindre CO2 och upp till 80 procent mindre NOx, och avgaserna är fria från bensen och sotpartiklar – men biogas är ännu mycket renare.

Biogas ger faktiskt näst intill nollutsläpp och torde vara det renaste bränsle som finns i dag.

Opel säljer för närvarande tre ecoFLEX-modeller för gasdrift. Combo 1.4 Turbo ecoFLEX som personbil och som lätt transportbil med täckt skåp, samt Zafira Tourer ecoFLEX.

Motorn i Combo ger 120 hk/88 kW och drar 4,9 kg naturgas per 100 kilometer, vilket motsvarar 134 gram CO2 per kilometer. Skåpversionen med lång hjulbas kan förses med en extra gastank och räckvidden vid gasdrift ökar då från 325 till 450 kilometer.

Zafira Tourer finns med fem eller sju sittplatser (tillval) och i ecoFLEX-utförande är den alltså inte bara ovanligt praktisk och effektiv utan också mycket miljöpositiv. Den turboladdade motorn på 1,6 liter ger 150 hk/110 kW och med en gasförbrukning på endast 4,7 kg (7,2 m3) per 100 kilometer vid blandad körning (och lättrullande däck) släpper Zafira Tourer 1.6 ecoFLEX endast ut 129 gram koldioxid per kilometer.

Gas-installation fabrik: platsbesparande, säkert och med garanti

Säkerhet har spelat en extra viktig roll vid konstruktionen av Opels gasbilar. I utvecklingsarbetet ingick bland annat särskilda krocktester för gastanken och tillhörande komponenter, som är monterade i kollisionsskyddade zoner och perfekt integrerade med bilens säkerhetskonstruktion. Gastanken är monterad under bilen och inkräktar inte på kupé- eller lastutrymme. För Opels gasbilar gäller samma generösa garantier som de bensin- och dieseldrivna versionerna.

En gasdriven Opel Combo Skåp kostar från 200 750 kronor, en Combo Enjoy kostar från 223 125 kronor och en Zafira Tourer ecoFLEX kostar från 276 800 kronor.

Text och bilder kan laddas ned från media.opel.com.

• opel

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverigemarknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.