Ny generation 1.6 turbo startar förnyelsen av Opels drivlineprogram

• 1.6 liter SIDI direktinsprutad turbomotor med Start/Stop-system
  • 13 procent mindre CO2–utsläpp och bränsleförbrukning än föregångaren
  • Koncept med högt vridmoment optimerar motorn
  • Tre helt nya motorfamiljer inom 12 månader

Opel förnyar sina motorer från grunden. Tre helt nya bensin- och dieselfamiljer ersätter nuvarande motorprograms kärna. Målet är att bli ledande inom fordonsindustrin, inte bara när det gäller bränsleförbrukning och utsläpp utan också när det gäller att reducera buller och specifika ljud som uppkommer från vridmomentet.

Den första enheten som lanseras är en turboladdad bensinmotor på 1 598 cc och fyra cylindrar med SIDI direktinsprutning (spark ignition direct injection) ECOTEC och Start/Stop. Den nya motorn kommer att finnas tillgänglig med olika effekt och i flera modellinjer. Produktionen påbörjas sent 2012 i fabriken i Szentgotthardt i Ungern

Mjuk acceleration, stark dragkraft, låga ljudnivåer och låg bränsleförbrukning har varit huvudfokus vid utvecklingen. Speciell tonvikt har också lagts på vridmomentet där ingenjörerna har lyckats uppnå 187,5 Nm per liter cylindervolym – en norm för bensinmotorer som produceras i höga volymer. Maximalt vridmoment är 300 Nm och finns tillgängligt redan vid 1 700 varv. Maximal kraft på upp till 200 hk uppnås vid 4 700 varv.

Jämfört med föregångaren, den bensindrivna turbomotorn på 1.6 liter, har bränsleförbrukningen och CO2–utsläppen minskat med 13 procent.

“På bara 12 månader lanserar vi tre helt nya motorfamiljer. Det visar hur snabbt vi tar fram nya produkter”, säger Opels CEO Karl-Friedrich Stracke.

“Vår nya direktinsprutade motor på 1.6 liter är en mästare när det gäller vridmoment. Kraft byggs upp väldigt mjukt och tyst”, förklarar Thomas Johnen, direktör för bensinmotor.

Den första Opelmotorn med SIDI direktinsprutning på 114kW/155 hk och 2.2 liter debuterade i Opels Signum och Vectra 2003 och blev sedan tillgänglig i Zafira.

2007 lanserade Opel den första turboladdade bensinmotorn med direktinsprutning i modellen GT. Den var på 2.0 liter och 194 kW/264 hk. Ett år senare lanserades den här motorn i Insignia, i två olika versioner: 162 kW/220 hk och 184kW/250 hk. I nya Astra OPC kommer den senaste versionen av den här motorn att sitta. Den erbjuder en effekt på hela 206 kW/280 hk.

• Vetenskap, teknik

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,8 % i Sverige.