Ny liten bil med stort namn: Opel presenterar Karl

·  Ny femdörrars instegsmodell utökar Opels utbud av små bilar

·  Opels starkaste modellportfölj någonsin i mini- och småbilssegmenten

·  Karls namn hyllar en av Adam Opels söner

Rüsselsheim. Den nya generationen Opel Corsa och den eleganta tre-dörrar Opel ADAM är på väg att välkomna ett nytt tillskott till gruppen. Från sommaren 2015 kommer en annan liten bil att göra dem sällskap - Opel Karl med fem dörrar.

- Karl är ett kort, vasst namn som är lätt att komma ihåg och som speglar Opels varumärke: tyskt, emotionellt och lättillgängligt, säger Tina Müller, Chief Marketing Officer Opel.

Med Karl, ADAM och den nya generationen Corsa, som alla lanseras inom loppet av 30 månader, kommer Opel nästa år att ha den starkaste portföljen i mini- och småbilssegmenten någonsin och en av de yngsta portföljerna på marknaden. Den nya familjen av mini och småbilar kommer att uppfylla alla typer av krav.

Med cirka 4,00 meter i längd erbjuder Corsa utmärkt komfort och bra balans mellan yttre storlek och interiört utrymme i en familjeorienterad femdörrarskaross eller en sportig, coupé-liknande tredörrarsversion. ADAM som är 3.70 m lång och en mästare i individualisering erbjuder dynamisk körning, utmärkta anslutningsmöjligheter och flest valmöjligheterna för dem som vill spegla sin livsstil i bilen. I ett kompakt paket på 3.68 m kommer Karl att erbjuda fem dörrar, upp till fem sittplatser och det bästa av Opels egenskaper på ett smart och mycket konkret sätt samt vara den nya instegsmodellen i Opels portfölj.

Karls namn är en hyllning till en av Adam Opels söner. Adam Opel grundade företaget 1862. Medan Adam gjorde Opel till den största cykeltillverkare i Tyskland, började hans söner Carl och Wilhelm Friedrich biläventyret 1898 och byggde sin första bil året därpå.

• Miljö, energi

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.