Ny vd för Opel Sverige

Lasse Grundström har utsetts till ny verkställande direktör för Opel Sverige. Han kommer ursprungligen från Finland och har svenska som modersmål. Lasse tillträder sin nya position den 1 april och kommer närmaste från tjänsten som marknadschef för Opel i Österrike. Lasse Grundström har lång och bred erfarenhet från GM, där han har arbetat på olika positioner inom både försäljning och marknad sedan år 2000. Innan flytten till Österrike 2013 arbetade han som Manager Business Support, Sales, Marketing and Aftersales på ADAM Opel i Rüsselsheim.

Under de tre år som Lasse satt i ledningen för Opel Österrike avancerade företaget från sjätte till andra plats på marknaden och marknadsandelen ökade från ca 6,0 2013 till ca 6,8 procent 2015, för att i januari i år landa på 7,5 procent.

”Opel Sverige har börjat året starkt och mitt arbete blir att se till att den trenden fortsätter”, säger Lasse Grundström. ”Opel har det starkaste modellprogrammet någonsin, ett bra återförsäljarnät och ett motiverat team hos generalagenten - tre viktiga ingredienser i ett framgångsrecept. Jag ser fram emot att leda teamet och tillsammans med handlarna öka Opels marknadsandel. Vi börjar med att lansera Astra Sports Tourer i april, en mycket viktig och efterfrågad modell här i Sverige”, avslutar han.

2016 har startat mycket positivt för Opel Sverige. Försäljningen har ökat med drygt 33 procent hittills i år jämfört med samma period i fjol vilket är betydligt mer än marknaden. På bilsalongen i Genève förra veckan blev Opel Astra, som lanserades i november, tilldelad utmärkelsen ”Årets Bil 2016”. I april lanseras kombiversionen av Astra och till hösten startar försäljningen av nya Mokka X. I höst startar även försäljningen av Opel OnStar.

Opel grundades 1862 av Adam Opel i Tyskland och är en av Europas största biltillverkare. 2015 sålde Opel och systermärket Vauxhall drygt 1.1 miljoner fordon. Opel är en del av General Motors och huvudkontoret ligger i Rüsselsheim. Bolaget har tio fabriker och fyra utvecklings- och testcenter i sex europeiska länder. Opel/Vauxhall sysselsätter omkring 35 000 personer i Europa varav ca 16 500 i Tyskland. Opel och Vauxhall finns representerade i över 50 länder.

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.