Nya Opel Corsa väger mindre än 1 000 kg

Lättvikts-design: Opels satsning på viktreducering fortsätter med nya Opel Corsa.
Flugviktare: Den lättaste femdörrarsversionen väger endast 980 kilo.
Stor skillnad: Nya Corsa väger upp till 108 kilo mindre än sin föregångare.
Fördelar: Förbättrade köregenskaper, lägre förbrukning och lägre CO2 -utsläpp.

I år är det dags för Opel att lansera en ny generation av Opel Corsa. Den sjätte generationen av Opel Corsa är baserad på en helt ny design, vilket ligger till grund för en stor viktreducering och i förlängningen en ökad effektivitet. Nya Opel Corsa kommer att dra fördelar av viktminskningen genom förbättrade köregenskaper och lägre förbrukning, vare sig du väljer bensin-, diesel- eller eldrivlina.

Den lättaste versionen av nya Opel Corsa landar till och med under 1 000 kilos-sträcket, då femdörrarsversionen endast kommer väga 980 kilo utan förare. Det är en viktminskning med 108 kilo, omkring 10 procent, jämfört med föregående generation. Samtidigt behåller den nya generationen Opel Corsa en liknande längd (4.06m) som tidigare.

Opel Corsa har varit en trendsättare, storsäljare och favoriten bland miljontals förare sedan introduktionen 1982. Sedan dess har mer än 13,6 miljoner exemplar producerats i fabrikerna i spanska Zaragoza och i tyska Eisenach. Den sjätte generationen Opel Corsa är inom kort redo att gå i produktion och att presenteras för kunderna.

Nya Corsa - Plattform möjliggör flera drivlinor

Den nya generationens Opel Corsa är baserad på en ny plattform för mindre bilar som möjliggör valfrihet mellan olika drivlinor. Kunden kan välja mellan konventionella förbränningsmotorer eller en fullt elektrisk version.

Motorerna i nya Opel Corsa kommer att vara av aluminium och tillsammans med optimering av fram- och bakaxlarna bidrar detta ytterligare till viktreduceringen. Nya Opel Corsa kommer exempelvis med en ny kompakt trecylindrig bensinmotor som väger omkring 15 kilo mindre än den fyrcylindriga bensinmotor som sitter i föregående generation. Detta utan att göra avkall på prestandan.

Opels ingenjörer har noga studerat alla detaljer i nya Opel Corsa för att hitta potentiella viktbesparingar. Sätena har exempelvis blivit satta på diet och en optimerad sätesstruktur sparar 10 kilo i vikt, 5,5 kilo på framsätet och 4,5 kilo på baksätet.

Tillsammans resulterar de olika insatserna i en viktminskning som, tillsammans med optimerad aerodynamik och effektiva drivlinor, leder till en påtaglig minskning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.

Från Astra till Insignia – strategiskt fokus på viktminskning
Eftersom såväl acceleration som bromsförmåga påverkas positivt av viktreducering är detta ett viktigt fokusområde för Opel. Den nuvarande generationen Opel Astra, som hade premiär 2015 och vann Årets Bil 2016, satte en ny standard för detta arbete genom att vara upp till 200 kilo lättare än sin föregångare.

Opel Insignia följde i Opel Astras spår och tack vare ett intensivt viktoptimeringsarbete minskade Opel Insignia Grand Sport omkring 175 kilo i vikt jämfört med sin föregångare – vilket förbättrade köregenskaperna och bränsleförbrukningen.

Nu följer den nya generationen Opel Corsa samma konsekventa väg som Opel Astra och Opel Insignia, med ett tydligt fokus på viktreducering – för bättre köregenskaper, lägre förbrukning och lägre CO2-utsläpp.

För mer information, besök:

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Malmö. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet.