Nya Opel KARL – Liten, Läcker…och alldeles Underbar

• Pigg: Senaste generationen av den energieffektiva 3-cylindriga 1-litersmotorn
  • Exceptionell: Karl lånar teknik och finesser från dyrare segment
  • Praktisk: Fem dörrar och plats för fem personer trots kompakt format
  • Tilltalande: Prisbelönt Opel designspråk för småbilssegmentet
  • Förnuftig: Bas-Opel till baspris

Liten men rymlig, en slående framtoning och framför allt vansinnigt förnuftig – det är vad basmodellsköpare kan förvänta sig av Opel sommaren 2015. Bilens namn: bara KARL, som en gest till företagets grundare Adam Opels son. Kunderna kommer att kunna köpa en 3,68 meter lång och attraktiv femdörrars bil med plats för upp till fem personer. Dessutom kan Opel-familjens välutrustade nytillskott förses med extra utrustning som ger komfort, säkerhet och infotainmentteknik som är oöverträffad i detta segment. KARL drivs av en ultramodern 1-liters energieffektiv 3-cylindrig bensinmotor. Trion KARL, ADAM och Corsa gör Opel till den starkaste aktören med de nyaste produkterna i mini- och småbilssegmentet på marknaden.

"Kort, skarpskuren och full av karaktär – namnet KARL speglar modellens styrkor. Opels nya basmodell är en fullvuxen bil som kommer att tilltala såväl hjärta som intellekt. KARL erbjuder typiska Opel-egenskaper, från en liten högteknologisk bensinmotor till vårt prisbelönta IntelliLink infotainmentsystem. KARL är den perfekta bilen för prismedvetna kunder som vill kombinera vardagen med komfort och modern teknik", konstaterar Opels koncernchef Dr Karl-Thomas Neumann.

Skarpskurna linjer med karaktär

KARL´s front karaktäriseras av det typiska ”Opel-leendet” skapat av den kraftfulla kromlisten som omger märkets emblem, och längs sidorna känns Opels skarpskurna skulpturerade designfilosofi igen i den typiska ”bladsignaturen”. Rejäla strålkastare och bakljus bidrar till det pigga utseende och till en helhetsdesign med exceptionell känsla för detaljer.

Teknologi och finesser som smälter småbilsägarnas hjärtan

Opel KARL är inte bara snygg, den imponerar också med sina ”inre egenskaper”. Under motorhuven sitter den nya 1.0 ECOTEC-motorn på 55 kW/75 hk, en toppmodern

3-cylindrig 1-liters bensinmotor med imponerande effektivitet och gångkultur. Motorn, som utvecklats speciellt för KARL, driver framhjulen via en exakt och smidig femväxlad låda.

KARL:s chassi och styrning har utvecklats för att ge bästa möjliga säkerhet och komfort och i utrustningen ingår en rad säkerhets- och komfortfunktioner som vanligen inte återfinns i detta segment: Opel kommer än en gång att leverera toppmodern teknik till överkomliga priser. Förutom ESP med antispinn, ABS med elektronisk bromskraftfördelning och Hill Start Assist, som förhindrar att bilen rullar bakåt vid start i en sluttning, kan KARL även utrustas med Lane Departure Warning. Denna ”vingelvarnare” har en kamera som skannar av vägen och varnar föraren med ljud- och ljussignal om bilen oavsiktligt avviker från sin kurs.

KARL är också utrustad med City-läge, som genom en knapptryckning ökar servoeffekten och ger lättare styrning. Park Assist förhindrar oönskade kontakter vid parkering och farthållare med hastighetsbegränsare säkerställer att man inte överskrider inställd hastighet. Dimljusen ger förbättrad sikt under ogynnsamma väderförhållanden, medan en integrerad kurvljusfunktion ger säkrare kurvtagning.

Listan över komfort- och säkerhetsutrustning i KARL kan göras mycket lång. Eluppvärmd läderklädd ratt förhöjer till exempel trivseln på vintern och varma sommardagar blir ännu trevligare med hjälp av en taklucka.

Praktiskt läcker – läckert praktisk

Lilla KARL är inte bara fullvuxen vad gäller komfort och säkerhet. Den är också rymlig inuti och ger både förare och passagerare en känsla av rymd och kvalitet som annars bara kan upplevas i betydligt dyrare bilar. KARL-ägare får också möjlighet att vara fullt uppkopplade via Opels prisbelönta IntelliLink infotainment system, vilket innebär trådlös uppkoppling av Apple iOS- och Android-utrustning.

Förutom ultramodern uppkoppling är KARL extremt praktisk och erbjuder rejäl rymd trots kompakta yttermått. KARL introduceras med inte mindre än 10 olika karossfärger och flera fälgar med olika design och storlek mellan med 14 och 16 tum. Opels nya minsting är helt enkelt både praktiskt läcker och läckert praktisk till ett lågt pris. Karl kommer att kosta under 10 000 Euro i Europa. De svenska priserna är inte fastställda men kommer att vara beroende av vald version, nivå på standardutrustning med mera.

Bilder finns även på: media.opel.com

• opel

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.