Nya Opel Meriva: Mångsidighetens mästare

• Nytänkande: Flera finesser förlänger flexibilitetsförsprång

• Smart funktion: Bakkantshängda bakdörrar ger smidigare insteg

• Världspremiär: 4 mars på bilsalongen i Genève

Rüsselsheim. Innovativ, mångsidig och elegant: Den andra generationen av Opel Meriva, som begår sin världspremiär den 4 mars på bilsalongen i Genève, sätter nya normer för bilars mångsidighet. I en kompakt och säker kaross i modern design erbjuder den flera finesser för flexibelt utnyttjande av befintliga utrymmen.

Efter lanseringen av den första bilen med verkligt variabel inredning, Zafira år 1999, körde Opel vidare på den flexibla vägen och skapade med den första generationen Meriva år 2003 ett helt nytt marknadssegment för små smarta och billiga flexbilar. Med sin innovativa baksäteskonstruktion, höga sittposition och rymliga kupé var Meriva stor inuti men liten utanpå. Med detta smarta koncept är den fortfarande klassledande och har sålts i drygt en miljon exemplar i Europa.

Nu kommer andra generationens Meriva och höjer ribban rejält i lilla flexbilsklassen. FlexSpace-systemet har utvecklats ytterligare, fått mer självklara funktioner och blivit ännu lättare att använda. I interiören finns generöst med stuvningsutrymmen, inte minst i den flexibelt utformade mittkonsollen, och Meriva erbjuder också Opels unika FlexFix-system – den integrerade cykelhållaren som dras ut som en byrålåda under bagageutrymmet.

Nytt är också FlexDoors, en ny konstruktion av bakdörrar som är upphängda i bakkant och som därmed ger smidigare tillträde till bakre delen av kupéutrymmet – premiär för en volymtillverkare.
Merivas flexibilitet blir inte sämre av att bilen har en uttrycksfull exteriör och dito interiör som vidareutvecklar Opels nya prisbelönta formspråk. Den svepande eleganta siluetten och de bakre sidorutornas vågformade underkant ger Meriva en alldeles egen identitet, och “vågdalen” bidrar också till bättre utsikt för baksätespassagerarna, speciellt för dem som är av yngre årgång.
Måttstock för mångsidighet

– Med stolskonstruktionerna Zafira Flex 7 och Meriva FlexSpace har vi skapat en helt ny typ av fullt integrerad flexibilitet i bagage- och passagerarutrymme. När vi utvecklade Meriva var målsättningen att konstruera bilindustrins nya mångsidighetsmästare – och jag vet ingen annan bil som erbjuder så många finesser som förenklar vardagen, säger Alain Visser, Vice President Sales, Marketing and Aftersales.

I nya Meriva har flexibiliteten förbättrats överallt. Baksätets innovativa FlexSpace-system fanns redan i den första Meriva-generationen men har nu utvecklats ytterligare; det är ännu lättare att flytta eller fälla ihop stolarna och enklare att förstås de olika funktionerna.

Antalet stuvningsutrymmen har ökat väsentligt. Det finns mer än nog med plats för alla prylar man brukar ha med i en bil och de är lätt åtkomliga för alla åkande. Det nyskapande konsollsystemet FlexRail består av olika utbytbara förvaringsenheter som glider på räls mellan framstolarna, där de erbjuder bekväm och anpassningsbar förvaring för både det ena och det andra.

De generöst utformade framstolarna är nära släkt med stolarna i Astra och Insignia. De har bäst inställningsmöjligheter i klassen – 240 mm i längsled och 65 mm i höjdled – och de ger möjlighet för personer i alla storlekar och åldrar att hitta sin optimala sittställning. Nytt är också att Opels unika integrerade och utdragbara cykelhållare FlexFix nu även finns till Meriva.
Med dörrarna på vid gavel

Med nya Meriva öppnas dörrarna till baksätet bokstavligen på vid gavel. FlexDoor-konceptet med de bakre sidodörrarnas gångjärn i dörrarnas bakkant har i modern tid inte använts av någon annan volymtillverkare. I motsats till det fåtal andra bilar med bakkantshängda bakdörrar som idag finns på marknaden har Meriva fullstora bakre sidodörrar som kan öppnas oberoende av framdörrarna. I konstruktionen ingår konventionella B-stolpar som bidrar till hög karosstyvhet och bra sidokrockskydd.

FlexDoor-konceptet gör det betydligt enklare att ta sig in till eller ut från baksätet. Genom att dörrarna hänger på C-stolparna är det lättare för kropp och fötter att slinka förbi B-stolparna, speciellt som bakdörrarna öppnas i hela 84 graders vinkel mot normalt 68-70 grader för konventionella dörrar. Bakdörrarnas generösa öppningsvinkel underlättar insteget även för åkande i framsätet, speciellt om de dessutom har jackor, väskor eller dylikt som ska placeras i baksätet.
FlexDoors ger också ökad säkerhet, framför allt för barnfamiljer. Föräldrar har lättare att luta sig in och hjälpa till med bältet och det är lättare att hjälpa barnen in i och ut ur bilen; med både fram- och bakdörr öppna skapas en ”säkerhetszon” för förälder och barn utan en dörr som skiljer dem åt.

Dessutom känns det enkelt och naturligt att kliva in i och ut ur bilen via bakdörrarna, man behöver inte vrida och glida utan går bara in eller ut, enkelt och elegant.
FlexDoor-konceptet har framgångsrikt testats och utvärderats av Meriva-kunder ända sedan 2006. I konstruktionen ingår bland annat ett flertal patenterade låssystem som garanterar maximal säkerhet för de åkande.

Vidareutveckling av Opels formspråk

Inifrån och ut är Merivas nya former en spännande vidareutveckling av Opels nya uttrycksfulla formspråk och hela bilen andas samma kvalitetsfokus som känns igen från Insignia och nya Astra.

Den svepande taklinjen och vågformen i de bakre sidorutornas underkant ger Meriva en alldeles egen och mycket distinkt identitet. FlexDoor-konceptet bjuder in till en harmonisk interiör som andas en kvalitet och finish som annars bara återfinns i betydligt dyrare bilar och den eleganta omsvepande instrumentpanelen förstärker intrycket av generös bredd och goda utrymmen. Interiören finns i sex olika utförande, fler än i någon annan Opel.Sex olika miljövänliga motorer
Nya Meriva har längre hjulbas och bredare spårvidd än sin föregångare och det bidrar både till bättre vägegenskaper och högre åkkomfort.

Motorutbudet omfattar sex ekonomiska och effektiva turbomotorer på mellan 75 och 140 hk inklusive en superekonomisk ecoFLEX-motor. Meriva har 5- eller 6-växlade manuella lådor alternativt en 6-växlad automat.
Nya Meriva har utvecklats och utformats vid Opels utvecklingscentrum i Rüsselsheim och ska byggas i Opels spanska fabrik i Zaragoza med försäljningsstart under sommaren.

Text och bilder kan laddas ner från http://media.opel.com

Kontakt:
Opel Sverige
Informationsavdelningen
Annicka Troedsson
annicka.troedsson@gm.com

• opel

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har 65 anställda varav hälften arbetar med den svenska marknaden och övriga med alla de nordiska länderna. Kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.