Nya Opel Vivaro: Praktiskt och elegant kontor på hjul

·  Fräsch design, mer utrymme, modern teknologi

·  Effektiva turbodieselmotorer med klassens lägsta förbrukning och CO2-utsläpp

·  Premiär för Opels prisbelönta, skulpturala design i transportbilsklassen

·  Smart uppkoppling och laptop-hållare gör Vivaro till ett uppkopplat, rullande kontor

·  Flexibel mångsysslare, två karosslängder och -höjder, ännu större lastvolym

Rüsselsheim.  Nya Opel Vivaro är mer praktisk, effektiv och attraktiv än någonsin tidigare. Andra generationen kombinerar den lätta transportbilens funktionalitet och fördelarna av ett “kontor på hjul” med personbilens komfort och attraktiva form. Föregångaren såldes i närmare 600 000 exemplar sedan debuten 2001 och blev en populär och långlivad modell bland lätta transportbilar. Med omkring 50 000 sålda Vivaro per år har modellen hittills svarat för tio procent av den totala försäljningen i sitt segment och därmed varit Opels bästsäljare bland lätta transportbilar. När nya generationens Vivaro börjar säljas i sommar kommer den att bygga vidare på den succén.

Nya Vivaro har allt som krävs för att lyckas. De olika utförandena är längre och har högre lastkapacitet, på förarplatsen finns den klassledande infotainment-teknologin IntelliLink med såväl användarvänligt navigationssystem som utrustningsdetaljer som snabbt och enkelt förvandlar Vivaro till ett rullande kontor. Nya Vivaro är dessutom extremt ekonomisk i drift; helt nya turbodieselmotorer minskar förbrukningen ända ned till klassbästa 5,7 l/100 km och 149 gram CO2-utsläpp per kilometer – det betyder lika mycket för miljön som för ägarnas plånböcker.

– Vivaro konkurrerar på en stenhård marknad där dagens kunder kräver mer än någonsin av en lätt transportbil. Den måste vara extremt mångsidigt och fungera både som rullande reklampelare för företaget och som privatfordon. Vårt nya Vivaro-program erbjuder den perfekta lösningen för alla dessa behov. Det är en viktig del i vår stora produktoffensiv och kommer att förstärka vår ställning inom segmentet lätta transportbilar avsevärt, förklarar Peter Christian Küspert, styrelseledamot inom Opel och chef för försäljning och eftermarknad vid General Motors i Europa.

Två turbodieslar, fyra effektnivåer: Vivaro har den senaste turboteknologin

Avancerade kraftkällor gör nya Vivaro till en ekonomisk och kraftfull transportbil för alla ändamål. Två helt nya turbodieslar med fyra olika effektnivåer garanterar snabb acceleration även när Vivaro är fullastad. Motorutbudet omfattar 1,6-liters CDTI med 90 hk (66 kW) eller 115 hk (85 kW) och den sofistikerade 1,6 BiTurbo CDTI med sekventiell turboladdning och 120 hk (88 kW) eller 140 hk (103 kW). 1,6 BiTurbo CDTI har som namnet antyder dubbla turboaggregat och kombinerar utmärkta prestanda med extra bra bränsleekonomi. De nya turbodieslarna sänker bränsleförbrukningen med upp till en liter/100 km. BiTurbo-motorn hamnar så lågt som 5,7 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 149 g/km (preliminära uppgifter) och ger Opel Vivaro klassens bästa bränsleekonomi. Den som vill nå ännu lägre kan aktivera ett särskilt ”eco-läge” för ytterligare bränslebesparing.

Nya Vivaro erbjuder också rejält med råstyrka. Redan från 1 500 r/min presterar BiTurbo-motorn på 120 hk/88 kW hela 320 Nm vridmoment, medan varianten med 140 hk/103 kW ger ytterligare 20 Nm, alltså 340 Nm.

Sofistikerade chassikontrollsystem och åtskilliga säkerhetsfunktioner bidrar till att Vivaro rullar tryggt på vägen. Förutom låsningsfria bromsar (ABS) med elektronisk bromskraftfördelning (EBD) har föraren stöd av nödbromsassistans (EBA), starthjälp i backe (HSA), elektronisk stabilitetskontroll (ESP) med antispinnfunktion (TC) samt rundslagningsskydd.

Moderna assistanssystem gör Vivaro ännu säkrare och mer avspänd att köra. Den kan erhållas med en kombinerad farthållare/fartbegränsare och med Park Pilot, som hjälper föraren att backa in i parkeringsutrymmen. Föraren kan också få optimal uppsikt bakåt med hjälp av en backningskamera. En stor konvex spegel i höger solskydd är en ytterligare praktisk och säkerhetsrelaterad detalj. Den kan vinklas så att föraren kan se i “döda vinkeln”, samtidigt som den bidrar till bättre sikt runt om.

Modern och mobil arbetsplats: Massor av plats och praktiska detaljer

Flexibel, mångsidig och välutrustad – nya Opel Vivaro kan beställas för att möta i stort sett alla krav man kan ställa på en lätt transportbil. Liksom tidigare erbjuds den i flera olika varianter; som täckt skåp, kombi, dubbelhytt eller påbyggnadschassi i olika konfigurationer och med två karosslängder (L1=4 998 och L2=5 398 mm) och två takhöjder. Genom att båda karosserna har ökat i längd med 216 millimeter har nya Vivaro ännu bättre lastkapacitet än sin föregångare. Lastlängden har ökat med 100 mm till 2 500 (L1) och 2 900 mm (L2), vilket är tillräckligt för tre EUR-lastpallar efter varandra.

Den totala lastvolymen för skåpversionen har också ökat till mellan 5,2 och 8,6 kubikmeter beroende på utförande. De bakre dörrarna gör det enkelt att nå lastutrymmet. För transport av särskilt långa föremål kan den högra lastdörren spärras i 90-graders vinkel, samtidigt som den andra dörren är stängd. Tack vare att främre passagerarstolens ryggstöd och lastväggen har öppningsbara luckor erhålls en förlängd genomlastningsmöjlighet. I Vivaro som kombimodell, med skjutdörr på sidan, kan åtta passagerare resa bekvämt i tre stolsrader.

Förarmiljön i nya Vivaro är utformad för att vara en modern och mobil arbetsplats. Köparna kan välja komfortstolar med svankstöd och som kan justeras både i längs- och höjdled. För bästa ergonomi är alla viktiga funktioner placerade i siktfältet och lätta att nå. Ett exempel på en praktisk detalj är mittstolen fram, som snabbt och enkelt kan förvandlas till ett litet skrivbord med plats för bärbar dator. Arbets- och vardagsprylar kan förvaras i utrymmen ovanför infotainmentsystemet på mittkonsolen, eller i en 42-liters utdragbar låda under främre passagerarstolen.

Tack vare Opels infotainmentsystem IntelliLink är Vivaro optimalt uppkopplad mot omvärlden. Systemet omfattar en sjutums färgdisplay, Bluetoothtelefoni, avancerad ljudanläggning och dito navigationsmöjligheter med kartor som enkelt kan laddas ned via USB-uttag. Utrustning som automatisk klimatanläggning och nyckellös låsning och start ökar komforten.

Omisskännlig design: Nya Vivaro är både robust och elegant

Praktisk och bekväm på insidan, robust och elegant på utsidan: med helt nya Vivaro gör Opels prisbelönta designfilosofi ”skulpturalt artisteri och tysk precision” debut i klassen för lätta transportbilar. Denna nyskapande och tilltalande design kommer säkert attrahera nya köpare; elegant och modern exteriör, med en stor kylargrill, distinkta strålkastare och karossidornas ”bladveck” som är typiska för Opels prisbelönta formspråk. Varselljusen i LED-teknik har Opels karaktäristiska ”vinggrafik” och ger bilen ett omisskännligt utseende. Tillsammans med ett rent, praktiskt utformat bakparti förmedlar nya Vivaro den robusthet kunderna kräver av en modern transportbil.

Vivaro-köpare kan välja mellan tre utrustningsvarianter och elva karossfärger. Redan från lanseringen kommer flera skräddarsydda färger för specialfordon att erbjudas, så att nya Vivaro kan få det perfekta utseendet för varje affärsbehov.

Mer detaljerad information om Vivaro samt bilder finns att ladda ner från:

• opel

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.