Nya Opel Vivaro Tourer och Combi +: Funktionella, bekväma och mångsidiga

• Vivaro Tourer: Mångsidig och ombonad affärslounge på hjul
  • Vivaro Combi +: Bekväm minibuss med goda utrymmen för nio resenärer

Opel Vivaro är en verklig multitalang, en flexibel och pålitlig arbetskollega och samtidigt en effektiv transportör. Tack vare de många konfigurationsalternativen är Vivaro Opels mest sålda kommersiella fordon, och med de extra bekväma och mångsidiga passagerarmodellerna Tourer och Combi + inleds nu ett nytt Vivaro-kapitel. Gemensamma nämnare för nykomlingarna är förstklassig utrustning och komfort väl i klass med eller bättre än den som erbjuds i en personbil, inte minst tack vare variabla säteskonfigurationer. Dessutom innovativ teknik och nya hjälpsystem, som till exempel parkeringsassistent och farthållare med hastighetsbegränsare. Läderratt och dimljus är standard och Vivaro Tourer kommer dessutom att glänsa med ytterligare finesser när den firar sin världspremiär vid höstens bilsalong i Frankfurt (IAA, 14-24 september).

– Våra nya passagerarmodeller, Opel Vivaro Tourer och Combi +, öppnar många nya möjligheter för våra kunder. Som affärsbuss och hotellshuttle, som en kombination av arbets- och fritidsfordon och i massor av andra roller uppfyller Vivaro högsta krav på komfort och flexibilitet, konstaterar Steffen Raschig, chef för Opels kommersiella fordon.

Vivaro Tourer: Professionell passagerarbuss med business lounge-kvaliteter

Tack vare interiörens många konfigurationsmöjligheter är Opel Vivaro Tourer det perfekta valet för en mobil affärs- och sammanträdeslounge. Den andra raden med säten, som består av tre individuella stolar med armstöd, är skjutbara i längsled. För att underlätta tillträde till den tredje sätesraden, också den skjutbar i längsled, kan ytterstolarna i andra raden lätt vikas framåt tack vare Easy Entry-funktionen.

Om Vivaro Tourer ska användas för mobila sammanträden – eller för trevligt samkväm – kan den andra stolsraden vridas 180 grader så att man sitter mitt emot varandra. Den rymliga bilen blir ännu bekvämare med två 360-graders svängbara stolar i mitten (tillval, finns även i läder) och uppfällbara arbetsbord. Bärbara datorer och andra mobila enheter kan enkelt anslutas via två USB-portar och ett 220-voltsuttag (upp till 300 watt) i andra raden. Hela interiören är prydligt inklädd, LED-belysning i taket ger ett behagligt ljus i mörker, automatisk luftkonditionering fram och manuellt inställbar temperatur bak sörjer för behagligt klimat ombord och tonade bakrutor garanterar de resandes integritet.

Förarplatsen erbjuder också hög komfort i en stol med generösa inställningsmöjligheter, armstöd, svankstöd och sidokrockkudde. Båda främre passagerarna kan förvara olika föremål under tvåsitssoffan i det inbyggda förvaringsutrymmet. Som tillval finns en passagerarstol, likadan som förarstolen att beställa. En snygg läderratt bidrar till förarens trivsel och moderna hjälpsystemen bidrar till säkrare och mer avspänd körning. Backradar hjälper till att förhindra oönskade skador och repor vid manövrering, och backkamera finns som tillval. Vindrutetorkarna och strålkastarna aktiveras automatiskt vid behov. Statiskt kurvljus lyser upp vägbanan i färdriktningen och LED-varselljus ingår också i standardutrustningen.

Vivaro Tourer finns med fyra olika infotainment-system inklusive Navi 80 IntelliLink med trafikfunktion i realtid (tillval). Systemet är lätt att använda via en 7-tums färgpekskärm, knappar på ratten eller röststyrning. Navigationsenheten kan också ge föraren trafikuppdateringar i realtid och föreslå alternativa rutter innan man fastnar i trafik.

Stark karaktär: Chic exteriör, bekväm inredning

Den exklusiva framtoningen hos Vivaro Tourer accentueras av svarta högglanspolerade dörr- och bakluckhandtag samt sidospegelhus, mörktonade rutor bakom B-stolpen och 17-tums lättmetallfälgar i "Diamond Cut" -utförande. Som tillval finns bland annat elegant läderklädsel och utrustningspaketet Irmscher Style Pack.

Vivaro Tourer lanseras i Sverige vid årsskiftet och kommer att kosta från 319 600:- plus moms.

Combi +: Extra komfort för förare, familj och företagare

Medan Opel Vivaro Combi utmärkt sig som en praktisk transportör av upp till nio personer vid arbetsresor och andra tjänsteuppdrag, är den nya plusversionen en bekväm passagerar- och familjebuss. Den bekväma förarstolen har arm- och svankstöd och är ställbar åt alla håll och föraren har den rejäla läderratten inom bekvämt räckhåll. Den främre passagerarsoffan är skönt skålad för två, och de båda bakre tresitssofforna ger god komfort för vardera tre vuxna resenärer. Båda sofforna kan tas ur utan verktyg och den tredje sätesraden kan också fällas ihop. Elfönsterhissar och heltäckande sidoklädsel bidrar till komfort och mysig atmosfär. Combi + kan beställas med en extra sidoskjutdörr. Effektiv luftkonditionering sörjer för behaglig temperatur i hela passagerarutrymmet.

Liksom alla Vivaro-versioner kan även Combi + ”hottas upp” med tillvalet Sport Pack. Stripes längs sidor och över huven bidrar tillsammans med färgkoordinerade 17-tums lättmetallfälgar till en sportig touche.

Combi+ finns redan nu att beställa i Sverige och kostar från 273 900:- plus moms.

Och Vivaro-familjen fortsätter att växa. En tredje och mycket flexibel passagerarversion introduceras inom kort.

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2,0 % i Sverige.