Nytt svensk rallyhopp till start i svenska rallyt

Efter segern i juniorklassen i det lettiske EM rallyt ser Emil Bergkvist och kartläsaren Jocke Sjöberg fram emot starten i Svenska Rallyt.

Svenska rallyt stod egentligen inte på programmet for Sveriges nye fabriksförare Emil Bergkvist. Efter segern i ADAC Opel Rally Cup 2014 har Emil Bergkvist fått ett fabrikskontrakt med ADAC Opel Rally junior team i Tyskland om att köra Junior EM serien 2015 i en Opel ADAM R2 samt Tyska VM Rallyt på asfalt, men utöver det så lyckades de även att komma till start under Svenska VM Rallyt i egen regi med stöd av trogna samarbetspartners, Opel Motorsport och Opel Sverige.

”Det här gör vi för att få erfarenhet inför framtiden och för att bjuda igen mot Rally Sverige och de som tror på oss här hemma, ” säger Emil Bergkvist.

Teamet är nu på plats i Hagfors efter en visit i Skövde där den Opel Adam R2 som Emil och Jocke segrade med under EM tävlingen i Lettland servades. Bilen är helt genomgången och raceklar till premiären med Opel Adam R2 i Sverige under Svenska rallyt.

Till premiären har Thorsells motorsportreklam gjort en Emil Bergkvist design på bilen.

”Förutom färgerna så är bilen en hyllning till Opel, dels för att alla vi i teamet har längtat efter en modern Opel i rallyskogen, men även för att visa upp Opel Sverige som är vår huvudpartner i tävlingen på ett positivt sätt genom motorsport under Svenska Rallyt, ” säger Emil Bergkvist.

Emil och Jocke anlände till Hagfors i måndags kväll för anmälan och påbörjade rekognoseringen under tisdagen.

”Vägarna är helt underbara med riktigt mycket is i botten och mycket snö i skogen, helt perfekta förhållanden för att bjuda publiken på tvåhjulsdrivet när det är som bäst, ” säger Emil Bergkvist.

Torsdag kl 08.00 körs shakedown, och starten för tävlingen går inne på travbanan i Karlstad kl 20.00 med en publiksträcka.

Tävlingen fortgår sedan under fre-lörd-sönd och efter 21 fartsträckor som mäter totalt ca 30 mil så når de tävlande slutmålet under söndagen.

”Vi ser fram mot starten och att få visa vad Opel ADAM R2 är kapabel till i rallyskogen och har som mål att bli snabbaste tvåhjulsdrivna bil samt hamna på övre halvan av startfältet när snöröken lagt sig på söndag kväll, ” säger Emil Bergkvist.

För ytterligare information och bilder kontakta:

Lars Brodmar

Emil Bergkvist Mortorsport

Epost: lars.brodmar@rejlers.se

Anna Hastings

Opel Sverige

Epost: anna.hastings@opel.com

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.