Opel ADAM med Easytronic 3.0: Det bästa från två världar

•  ADAM får ny generation av Opels automatiserade manuella växellåda
  • Easytronic kombinerar fördelarna hos manuell och automatisk växellåda
  • Personlig och extremt bränslesnål, trots extremt bekväm växlingsautomatik. Det är en sällsynt kombination – men det är Opel ADAM Easytronic 3.0 i ett nötskal. Opels lilla ”livsstilsbil” Adam premiärvisas med den senaste generationens automatiserade manuella växellåda på Istanbul Motor Show 22 – 31 maj och kommer till Sverige i sommar. Den största fördelen med 5-växlade Easytronic 3.0 är att den kombinerar komforten hos en konventionell automatlåda med effektiviteten hos en manuell växellåda. Easytronic 3.0 medför alltså ingen ökning av bränsleförbrukningen, snarare tvärtom eftersom den ofta växlar ”smartare” än vad många bilförare gör.

Opel Easytronic 3.0 är alltså en automatiserad manuell växellåda. Den är baserad på en manuell växellåda med låg inre friktion, som är optimerad för mindre motorer. I automatiskt läge tar ett elektrohydrauliskt ställdon över växling och frikoppling. Styrdatorn väljer alltid den mest bränsleeffektiva växeln efter rådande körförhållanden, vilket resulterar i super-sparsam körning. Hydraulisk manövrering och elektrohydrauliska ställdon ger snabba växlingar och alltid vid rätt tillfällen. Om föraren föredrar att gå över i halvautomatiskt läge väljer hon/han själv växel genom att trycka på eller dra i växelspaken för att växla upp eller ner.

När den automatiserade manuella växellådan kombineras med start/stopp-teknik minskar bränsleförbrukningen ytterligare, särskilt i stadskörning. I kombination med en 1,4-liters bensinmotor på 64 kW/87 hk sänks bensinförbrukningen med upp till 0,4 liter per 100 kilometer vid blandad körning jämfört med en 5-växlad manuell växellåda. Den certifierade förbrukningen är bara 4,7 liter per 100 kilometer och CO2-utsläppen 109 gram per kilometer, vilket innebär en minskning med 10 gram per kilometer.

Den senaste generationen av Easytronic imponerar stort med reducerade reaktionstider och därmed snabbare och smidigare växlingar. Denna optimering har möjliggjorts genom ett nytt ställdon tillsammans med förbättrade sensorer och reglerteknik, men också av en kraftig modifiering av den manuella växellådan som utgör grunden i Easytronic 3.0. Dessutom har utväxlingarna i lådan ändrats så att högsta växeln är högre (lägre förbrukning och ljudnivå), medan ettan är lägre för att fungera extra smidigt som krypväxel.

Det svenska priset för denna spännande kombination av det bästa i två transmissionsvärldar är ännu inte fastställt.

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.