Opel ADAM S - Ny ADAM i topp trim

Opel lanserar den snabbaste ADAM med smeknamnet " S " för Sport . Motorn på 1,4 liter med turboladdning ger 150 hk och kan ta bilen från 0-100 km/ t på 8,5 sekunder.

Den snabbaste och mest sportiga ADAM har hittills varit ADAM SLAM med 115 hk, men nu kommer ADAM S som verkligen är anpassad för sportig körning. Motoreffekten är 150 hk, vridmomentet 220 Nm , toppfarten 210 km / t och accelerationen från 0-100 km/t på 8,5 sekunder. ADAM S kommer in på marknaden efter första rallysäsongen med ADAM R2, vilket i händerna på Opels junior rally-team och lag från Frankrike och Spanien vann 28 klasssegrar av 39 möjliga under 2014. I Spanien och Frankrike vann ADAM R klassmästerskapet i National Rally Championship, och i Frankrike vann Charlotte Berton damernas mästerskap i en ADAM .

ADAM R2 är namnet på den kompromisslösa rallyversionen av ADAM med 190 hk. Även om ADAM S inte är en racerbil påminner den på många sätt om sin förebild. Först och främst är chassiet anpassat för 150 hk. Detsamma gäller för styrningen som är mer direkt. Bromsarna har ADAM S tagit från Corsa OPC, och 1,4 - liters ECOTEC turbomotorn har genomgått en ”tuning”, vilket inkluderar användning av nya lättviktskomponenter.  ADAM S har en distinkt bakspoiler ovanför bakrutan som utformats speciellt för ADAM S samt spoiler fram och längs sidan .

LED-varselljus fram och LED bakljus är standard på ADAM S , som är den enda ADAM som kan levereras med ett rött tak. Kupén är utrustad med skålformade och läderklädda Recarostolar fram. Som på andra ADAM versioner är 7 " IntelliLink färgskärm standard i ADAM S. Skärmen kan kombineras med en smartphone, så det är möjligt att få BringGo navigering lagrad på telefonen och som visas på bilens display. Avancerad parkeringsassistans, där bilen kan styra in på parkeringen , och Opels prisbelönta dödavinkelvarnare kan fås som tillval till ADAM S. Bilen kan beställas från svenska Opel-återförsäljare i vår. Priset är från 186 900 sek.

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.