Opel Ampera är Europas mest sålda eldrivna personbil

• Ampera är nr. 1 i Europa bland eldrivna personbilar med en marknadsandel på mer än 20%.
  • I topp på flera nyckelmarknader såsom Nederländerna, Tyskland och Schweiz.

Opels revolutionerande elbil Ampera är Europas mest säljande eldrivna personbil enligt försäljningssiffrorna för maj 2012. Med en marknadsandel på över 20 procent har den hyllade Opel Ampera nu kört förbi sina konkurrenter.

“Vi är väldigt stolta över att vara nummer ett i Europa. Vår försäljningsstatistik och det gensvar vi fått från kunderna bekräftar att vi är på rätt spår med Ampera”, säger Enno Fuchs, direktör E-mobility. ”Vi har lyckats särskilt bra på marknader med statliga incitament som t.ex. i Nederländerna”.

I Nederländerna hade Ampera en marknadsandel på drygt 77 procent i maj i segmentet för eldrivna personbilar, vilket gör den till en obestridd segmentsledare då konkurrenterna endast uppnår enkelsiffriga andelar. Den genomsnittliga marknadsandelen för Ampera i Nederländerna hittills i år är ca 50 procent vilket tydligt visar dess popularitet i landet. Baserat på de senaste tillgängliga siffrorna är Ampera också en bästsäljare i Tyskland med en marknadsandel på mer än en tredjedel och i Schweiz med en andel på 44 procent.

Opel Ampera har vunnit mer än 50 nationella och internationella priser inklusive utmärkelsen ”Årets Bil 2012” och “World Green Car of the Year 2011”. Den har också lovordats för sin säkerhet med bland annat maximala fem stjärnor i Euro NCAP.

I Ampera finns ett litium/jon-batteri på 16 kWh som förser elmotorn på 111 kW/150 hk med el. Bilen drivs alltid i alla farter av elektricitet. Till de första 40-80 kilometrarna tas kraften från den elström som finns lagrad i litium/jon-batteriet på 16 kWh. När bilen körs på el från batteriet är den helt utsläppsfri. Om man behöver göra en längre resa kan den bensindrivna motorn/generatorn omärkbart utöka räckvidden till mer än 500 kilometer på en full tank. Den här teknologin som utökar räckvidden betyder att Ampera är lämplig för bekymmersfri daglig användning för hela familjen.

• Miljö, energi

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,8 % i Sverige.