Opel Astra TCR: Ny Touring Car för privata racingteam

• Tävlingsbil med 330 hk för TCR-serien
  • Kan användas för både korta och långa tävlingar
  • Första bilarna levereras till utvalda team i början av 2016.

Rüsselsheim/Mettet. Vid den internationella TCR-presentationen (Touring Car Racing) på racingbanan Jules Tacheny i Mettet i Belgien tog Opel tillfället i akt och visade för första gången upp sin nya touringracer. Opel Astra TCR kombinerar ultramodern racingteknik med ett effektivt säkerhetskoncept samtidigt som den ligger nära produktionsbilen. Detta gör det möjligt för Opel-team att tävla i både korta och långa race – som till exempel 24-timmarsloppet på Nürburgring – med ett tekniskt oförändrad fordon.

Astra TCR har 5-dörrarskaross och drivs av en mycket effektiv 2-liters turbomotor som ger 330 hk och har ett maximalt vridmoment på 420 Nm (motorns prestanda styrs av TCR-reglementet), och drivkraften överförs till framhjulen via en sekventiell, sexväxlad låda som styrs med ”paddlar” på ratten. Bromsskivor på 378 mm med 6-kolvs bromsok fram ger tillsammans med 265 mm bromsskivor med 2-kolvsok bak bromsegenskaper som väl matchar bilens fartresurser. Föraren kan själv justera bromsbalansen.

Chassit är fullt justerbart och har ultramodern stötdämpningsteknik. Den effektiva aerodynamiken inkluderar en justerbar främre splitter och en bakre spoiler som av kostnadsskäl är identiska på alla TCR-bilar. Elektroniska hjälpsystem som ABS och ESP är inte tillåtna.

För att säkerställa att privatteamen kan använda sina Astra TCR flera år utan att behöva göra några tekniska förändringar, har bilen redan nu utrustning som det internationella bilsportförbundet (FIA) kommer att göra obligatoriska från säsongen 2017, som till exempel en 100-liters säkerhetstank.

Opels engagemang i TCR-serien är en fortsättning på en lång och framgångsrik tradition inom racing. Privatracing har alltid varit en av grundpelarna i Opels engagemang i motorsport i många länder i Europa, tillsammans med fabriksunderstött deltagande i tyska Touring Car Championship (DTM) eller nationella mästerskap som tyska Supertouring Championship (STW). TCR-konceptet passar denna filosofi perfekt: kraftfulla och optiskt imponerande tävlingsbilar som liknar produktionsbilarna och är tillgängliga till överkomligt pris. Astra TCR uppfyller med råge kraven från berörda privatteam.

TCR ger även Opel den perfekta plattformen för att presentera sin nya volymmodell i racingmiljö på de berörda marknaderna. De olika nationella mästerskapen, inklusive den nya tyska TCR-serien (ADAC TCR Tyskland) – som i huvudsak organiseras av Opels partner ADAC – och EM är perfekta spelplaner för Opel och dess privatteam. Konceptet med tre nivåer – nationella och kontinentala mästerskap tillsammans med den internationella TCR-serien – säkerställer att privatteamen kan konkurrera över hela världen med samma bil.

Astra TCR utvecklas i nära samarbete med Opels långvariga partner Kissling Motorsport från Bad Münstereifel. Inledande prestandatester är planerade till slutet av oktober. Ett begränsat antal Opel Astra TCR-bilar kommer att levereras till utvalda privatteam från och med februari nästa år. En racingklar bil kommer att kosta endast 95 000 euro (plus moms).

Mer information samt bilder finns på bifogad länk.