Opel Connect: Opel introducerar ny uppkopplingstjänst

Opel fortsätter den snabba integreringen av PSA-gruppens teknologi i enlighet med den strategiska planen PACE!. Företaget har nyligen tillkännagivit att ingenjörsteamet i Rüsselsheim kommer att leda utvecklingen av PSA-gruppens lätta transportbilar och att 15 kompetenscentrum förläggs till Opels högkvarter.

Nu tillkännager Opel även att man kommer att införa PSA-gruppens uppkopplingstjänster i Europa. Följaktligen kommer varumärket samtidigt att börja fasa ut den GM-ägda OnStar-tekniken, en utfasning som kommer att vara slutförd i slutet av 2020.

Den nya uppkopplingstjänsten har fått namnet Opel Connect och ska integreras i Opels personbilar och lätta lastbilar med början 2019. En av de första modellerna som får Opel Connect-funktionen är nästa generations Corsa som Opel även kommer att lansera som elbil. Förutom nödsamtal innehåller uppkopplingstjänsten fordonsdiagnostik, assistans om bilen blir stulen, tillgång till fjärrstyrning samt fleet managementfunktioner liksom Apple CarPlay och Android Auto¹. 2024 kommer Opel Connect att vara tillgängligt till hela Opels modellprogram.

”Opel har etablerat sig som en av ledarna när det gäller uppkopplingstjänster i bilbranschen. Den nya tekniken gör det möjligt för oss att befästa den här rollen även i framtiden”, säger Lasse Grundström, VD Opel Sverige.

Medan introduktionen av Opel Connect sker, kommer Opel OnStar-kunder att få fortsatt samma höga servicenivå från OnStar Europe Limited fram till dess att tjänsten upphör i slutet av 2020.

(¹Tillgången till tjänster kan variera beroende på modell och marknad.)

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2,0 % i Sverige.