Opel Financial Services skapar mer attraktiva finansieringslösningar för Opelkunder

Ruesselsheim. Opel- och Vauxhallkunder i ett antal västeuropeiska länder har nu fått tillgång till mer attraktiva finansieringlösningar vid bilköpet. Detta tack vare bildandet av Opel Financial Services, ett nytt, eget europeiskt varumärke inom finansiering under ledning av GM Financial, en av världens största långivare i fordonsbranschen.

Opels CFO Michael Lohscheller kommenterade det nya bolaget: "Skapandet av Opel Financial Services i början av april var ett mycket viktigt steg för vårt varumärke. Det kommer att ge ytterligare drivkraft till vår produktoffensiv, med 23 nya modeller och 13 nya drivlinor fram till 2016. En egen finansieringsenhet stöder vår tillväxtplan och kommer därmed att bidra till vår strategiska plan Drive! 2022. Den här investeringen på 1.7 miljarder US dollar i GM:s europeiska verksamhet visar återigen GM:s engagemang i Europa och tillväxten här."

Jaap Timmer, ordförande för Opels återförsäljarförening i Europa gav följande kommentarer: "För oss som återförsäljare är detta en viktig fördel ur konkurrenssynpukt. Vi har nu möjlighet att ännu bättre skräddarsy våra finansiella erbjudanden enligt kundernas önskemål och upprätthålla nära kundkontakt när det gäller hela ägandeupplevelsen."

Timmer tillade: "I genomsnitt finansierar 50 procent av privatkunderna sina bilar genom tillverkarnas egna finansieringsbolag. Det nära förhållandet mellan tillverkare och det egna finansbolaget möjliggör ännu fler attraktiva gemensamma erbjudanden.”

För Opel och Vauxhalls kunder i Tyskland, Storbritannien, Italien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Sverige, Schweiz och Österrike, skapar inrättandet av den nya finansieringstjänsten mer attraktiva erbjudanden vid bilköpet redan nu. Opel Financial Services nätverk kommer att utökas och finnas tillgängligt i andra europeiska länder i ett senare skede.

Investeringen är del av ett globalt förvärv som tillkännagavs i början av april när General Motors Financial köpte finansieringsverksamheten av Ally Financial Inc. i Europa och Latinamerika. Med detta initiativ kommer GM Financial, när alla godkännanden från myndigheterna har mottagits, att serva kunder och återförsäljare på marknader som står för omkring 80 procent av GM:s försäljning över hela världen, genom varumärken som Opel, Vauxhall, Chevrolet, Buick och Cadillac.

• opel

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,3 % i Sverige.