Opel ger ny crossover-modell namnet Crossland X

Det här är bilarna med det lilla X-tra. Opel erbjuder redan idag en SUV i kompaktklassen, MOKKA X, som har sålts i mer än 600 000 exemplar i Europa. I början av 2017 kommer Opel att lansera en ny crossover-modell (CUV) bredvid MOKKA X – Opel Crossland X. Den nya CUV-modellen fortsätter trenden som går mot sportiga och rymliga crossovers. Det nya namnet är annorlunda och intressant vilket passar den nya bilens karaktär.

"Köparna av bilar i B-segmentet vill också ha bilar med mer personlighet", säger Opels CMO, Tina Müller. ”Vi uppfyller dessa förväntningar med Crossland X och erbjuder en bil med spännande design och som är lättmanövrerad i city, pålitlig på långa sträckor samt har gott om utrymme för barn och matkassar”.

Sedan 2010 har försäljningssiffrorna för SUV- och CUV-modeller femdubblats. Opel Crossland X kommer att ge ytterligare kraft till det här segmentet och ökad tillväxtpotential för Opel. Med den nya CUV-modellen startar Opel en crossoversatsning och adderar ännu en kategori till den existerande produktportföljen som sträcker sig från citybilen ADAM till familjebilen Zafira.

Opel grundades 1862 av Adam Opel i Tyskland och är en av Europas största biltillverkare. 2015 sålde Opel och systermärket Vauxhall drygt 1.1 miljoner fordon. Opel är en del av General Motors och huvudkontoret ligger i Rüsselsheim. Bolaget har tio fabriker och fyra utvecklings- och testcenter i sex europeiska länder. Opel/Vauxhall sysselsätter omkring 35 000 personer i Europa varav ca 16 500 i Tyskland. Opel och Vauxhall finns representerade i över 50 länder.

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.