Opel Grandland X med extremt ren och snål turbodiesel

• Kraftfull: Ny 1.5-liters diesel på 96 kW/130 hk
  • Före sin tid: Nya motorn uppfyller redan standarden Euro 6d-TEMP
  • Optimal avgasrening: NOx-uppfångare plus selektiv katalytisk reduktion
  • Lägre bränsleförbrukning: Upp till fyra procent mer effektiv än föregångaren
  • Åttaväxlad: Lågfriktions automatlåda för extra komfort och bränsleekonomi
Den kompakta SUV-modellen Opel Grandland X är den första modellen i Opels modellprogram som får den nya generationens avancerade dieselmotor. Den nya fyrcylindriga turboladdade 1,5-litersdieseln som debuterar i Grandland X, är både mer kraftfull och mer ekonomisk än föregångaren. Den nya drivlinan uppfyller de stränga framtida utsläppskraven tack vare en innovativ oxidationskatalysator/NOx-uppfångare tillsammans med selektiv katalytisk reduktion (SCR).

Den nya dieseln har en effekt på 96 kW/130 hk och det maximala vridmomentet är 300 Nm vid 1 750 r/min. Förbrukning¹ (med 6-växlad manuell låda): stad 4,7 l/100 km, landsväg 3,9-3,8 l/100 km, blandad körning 4,2-4,1 l/100 km, 110-108 g/km CO2). Bilen är även utrustad med ett bränslebesparande start/stopp-system.

Jämfört med sin föregångare, 1,6-litersdieseln på 88 kW/120 hk med 6-växlad manuell växellåda har den nya 1,5-litersmotorn på 130 hk i Grandland X upp till fyra procent förbättrad bränsleekonomi. Detta har uppnåtts genom minskning av cylindervolymen och inre friktion, optimerat förbränningssystem med patenterad kolvgeometri och ökad avgasåterföring (möjligt genom en högeffektiv värmeväxlare).

Ren och kompakt: Integrerat system för avgasrening med NOx-uppfångare och SCR

På den nya 1,5-litersdieseln är topplocket med integrerat insugningsrör liksom vevhuset gjorda av lättviktsaluminium, och de fyra ventilerna per cylinder aktiveras av dubbla överliggande kamaxlar. Direktinsprutningen av common rail-typ arbetar med upp till 2 000 bar och sprutar in bränslet i förbränningsrummen genom 8-håls insprutningsmunstycken. Turbon har elektriskt variabel vinggeometri (VGT).

För optimal avgasrening är systemet för utsläppsreducering – en passiv oxidations-katalysator/NOx-uppfångare, AdBlue-injektor, SCR-katalysator och dieselpartikelfilter (DPF) – grupperade som en kompakt enhet så nära motorn som möjligt. NOx-uppfångaren fungerar som en kallstartskatalysator och minskar kväveoxidutsläppen vid temperaturer under SCR-katalysatorns arbetstemperatur. Med den här innovativa tekniken uppfyller den nya 1,5-litersdieseln den stränga standarden Euro 6d-TEMP för NOx.

Den framtidsorienterade utformningen av den nya dieselgenerationen minskar vikten och erbjuder betydande potential för framtiden. De kompakta måtten möjliggör integration i bilar av olika storlekar, även i de mest kompakta motorrummen. Detta ger designers mer frihet när det gäller formgivning av nya bilar.

8-växlad automatlåda för högre komfort och utmärkt bränsleekonomi

Den nya 1,5-litersmotorn i Opel Grandland X finns både med en sexväxlad manuell växellåda och en ny avancerad 8-växlad automatlåda. Den senare erbjuder inte bara sömlös växling utan också, tack vare extrem lågfriktionsoptimering, ytterligare minskad bränsleförbrukning och minskade utsläpp (förbrukning²: stad 4,5-4,4 l/100 km, landsväg 4,0-3,9 l/100 km, blandad körning 4,2-4,1 l/100 km, 109-108 g/km CO2).

Med den nya 1,5-litersmotorn och den nyligen introducerade 2-litersmotorn på 130 kW/177 hk (förbrukning¹: stad 5,3l/100 km, landsväg 4,6-4,5 l/100 km, blandad körning 4,9-4,8 l/100 km, 128-126 g/km CO2) kan Grandland X-kunder nu välja mellan tre kraftfulla, men ändå mycket bränsleeffektiva och mer klimatvänliga dieslar, som alla uppfyller den stränga Euro 6d-temp-standarden som blir obligatoriskt för nyregistrerade bilar i september 2019. 2020 kommer Opel också att erbjuda Grandland X som märkets första elektrisk plug-in hybrid (PHEV).

¹ WLTP-mätningar omvandlade till NEDC-värden för möjlighet till jämförelse.

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2,0 % i Sverige.