Opel i Birmingham: Världspremiär för nya Vivaro och Movano

I dag är det dags för det första offentliga framträdande för Opels nya lätta transportbilar. Det sker i Birmingham på "The Commercial Vehicle Show" som öppnar idag (den 29 april till 1 maj). Den nya generationen Vivaro gör sin debut medan Opel Movano presenterar kraftfulla, helt nya och ovanligt snåla motorer,

Den nya Opel Vivaro är mer praktisk, mer effektiv och mer tilltalande än någonsin tidigare. Den andra generationen kombinerar funktionaliteten hos en lätt transportbil, och fördelarna med ett kontor på hjul, med komfort och design hos en personbil. Den har allt som krävs för att lyckas: dess olika varianter är nu längre vilket möjliggör ökad lastkapacitet och mer generösa innerutrymmen. Dess hytt har modern IntelliLink infotainment-teknik med användarvänlig navigation, samt utrustning med detaljer som snabbt och enkelt förvandlar den till ett mobilt kontor. Den nya Vivaron är också extremt ekonomisk: under huven finns helt nya turbodieselmotorer som ger minskad bränsleförbrukning, så lågt som 5,7 liter per 100 kilometer med CO2-utsläpp på endast 149 g/km – värden som är bäst i klassen men som också inverkar gynnsamt på ägarnas plånböcker.

Vivaro är en enormt viktig del av transportbilsprogrammet men också en viktig del i Opels tillväxtstrategi DRIVE! 2022. Inför lanseringen av den nya Vivaron investerade Opel 95 miljoner euro i den brittiska Luton-fabriken och omstrukturerade organisationen för lätta transportbilar. Nya chef för avdelningen är Steffen Raschig. Han är lika bekant med fördelarna med Nya Vivaro som han är med de nya kraftfulla motorerna i Movano.

Opel Movano har nu fått den senaste BiTurbo-dieseltekniken som avsevärt minskar bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena – och därmed rörelsekostnaderna. Liksom Vivaro har Movano också fått förbättrad säkerhet. Detta innefattar, till exempel ESP monterat som standard, tillsammans med ett antal funktioner som hjälper föraren inkluderat döda-vinkeln-speglar i solskyddet för bättre runt-om-sikt.

– Movano kan skryta med lägre utsläpp och minskad bränsleförbrukning med upp till 1,5 liter per 100 km, samtidigt som den med ännu starkare motorer är ännu smidigare att köra och duktigare på att transportera. Dessutom har den som standard en rad säkerhets- och komfortfunktioner som tidigare endast varit tillgängliga som tillval. Den Movano som presenteras i dag ger mer och bättre transportbil för pengarna än någonsin tidigare, konstaterar Steffen Rasching, ny chef för Opels lätta transportbilar.

Toppmoderna dieselteknik med BiTurbo – högre effekt och lägre förbrukning

Movano finns nu tillgänglig med fem turbodieslar varav två helt nya med BiTurbo-teknik. Med dubbla turboaggregat kombineras utmärkta prestanda med enastående bränsleekonomi och låga utsläpp. BiTurbo-motorn på 100 kW/136 hk och ett vridmoment på 340 Nm minskar utsläppen med upp till 8 procent (15 gram) till 180 gram CO2 per kilometer, bland annat tack vare att start- och stoppteknik är standard. Toppmodellen av Movano BiTurbo på 120 kW/163 hk och 360 Nm har 13 hk högre effekt och 10 Nm starkare vridmomentet, samtidigt som utsläppen – med start- och stopp som standard – minskats med 39 gram per 100 km!

Basversionen av Movano har en 2,3-liters turbodiesel på 81 kW/110 hk, vilket är 10 hk mer än tidigare. Liksom hos den andra 2.3 CDTI-motorn på 92 kW/125 hk är den redan tidigare låga förbrukningen oförändrad trots ökad effekt, körbarhet och prestanda. Med motorn på 125 hk är Movano nu cirka 3,5 sekunder snabbare vid acceleration 80-120 km/h på sjätte växeln, medan basversionen på 110 hk är hela fem sekunder snabbare!

Högre säkerhetsstandard med spjutspetsteknik och riktig runt om-sikt

Ny Movano erbjuder inte bara utmärkt ekonomi utan även dito säkerhet. Den nya versionen har senaste generationens elektroniska stabilitetskontroll (ESP) som standard tillsammans med en mängd teknik som stöd för föraren, vilket gör arbetsdagen i Movano ännu säkrare och trevligare. Bland annat finns Hill Start Assist, som för att förhindra bakåtrullning vid start i backe håller bromsfunktionen cirka två sekunder efter att föraren tagit sin fot från bromspedalen. Trailer Stability Program övervakar en tillkopplad släpvagns rörelser. Om dessa når en kritisk nivå bromsar systemet relevanta hjul för att stabilisera och undvika en eventuell olycka. Ett förbättrat antispinnsystem ger bättre grepp, även på grusvägar, och motverkar därmed onödigt hjulspinn.

Inuti Movano återfinns en helt ny, stor konvex spegel på passagerarsolskyddet som ger en betydligt förbättrad runt om-sikt och som kan vinklas så att den eliminerar förarens så kallade döda vinkel. Förarkomforten och Movanos kontorskapacitet har också förbättrats, bland annat med infotainmentsystem CD 16 BT USB som har Bluetooth och dubbla USB-anslutningar som standard, och CD 16 BT USB DAB med digital radiomottagning.

Med nya motorer och ytterligare säkerhets- och infotainmentfunktioner kommer nya Opel Movano att finnas på den svenska marknaden till hösten 2014.

Release på engelska samt fler bilder finns att ladda ner från http://media.opel.com

• Transport

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.