Opel Monza: Former för framtiden

• Inbyggd styrka: Maximal effektivitet i struktur, drivlina och material
  • Modern elektronik: Innovativa kontaktlösningar för individuell mobilitet
  • Visionär tradition: Djärva konceptbilar sedan Experimental GT från 1965

Rüsselsheim.  Efter mer än 150 års företagshistoria, fylld med banbrytande uppfinningar, visar Opel nu upp sin senaste stjärna – eller i alla fall delar av den. Den banbrytande konceptbilen Opel Monza får i höst världspremiär på IAA – bilsalongen i Frankfurt den 12 - 22 september – men redan idag ger Opels vd Dr. Karl-Thomas Neumann en första glimt av  denna spännande designstudie:

– DRIVE!2022 är en omsorgsfullt utmejslad strategi för Opels framtid som företag och som varumärke. Den här strategin omfattar en mängd olika områden, och när det gäller våra framtida modeller har vi samlat idéer och målsättningar i koncept Monza. Det här är vår vision av Opels framtid och den står för våra fundamentala värdegrunder: Tysk ingenjörskonst och precision kombinerad med fängslande design och innovationer som fungerar i vardagen. Koncept Monza är en designstudie som får stort inflytande på formerna hos kommande Opel-modeller.

Koncept Monza: Effektivitet och uppkoppling

Koncept Monza ger en vink om vad Opels kunder kan vänta sig av framtiden. Konceptet fokuserar på effektivitet och uppkoppling, de två huvudspår som blir högsta prioritet för de drygt 6 000 ingenjörer och formgivare i Rüsselsheim som ska utveckla nästa generation modeller från Opel. Koncept Monza är en demonstration av exceptionell effektivitet såväl i konstruktion och materialanvändning som i aerodynamik och banbrytande drivlina. Möjligheterna till uppkoppling innebär ett jättekliv i utvecklingen av kommunikations- och infotainmentsystem.

Genom åren har Opel ibland genomfört drastiska förändringar i formspråket från en modellgeneration till nästa, men Monzas design är en tydlig vidareutveckling av dagens designfilosofi; skulpturalt artisteri och tysk precision. Karossformen ger uttryck för smidig styrka snarare än rå muskelkraft.

Formgivarnas fokus framgår tydligt i frontens former, där den markerade motorhuven och de uppseendeväckande strålkastarna bidrar till bilens mycket självsäkra framtoning. Andra Opel-typiska kännetecken, som grillens vingliknande kromlist med Opels logotype och motorhuvens karaktäristiska plåtveck, är inkorporerade i helhetsdesignen och understryker den smidiga, atletiska och sportiga framtoningen.

Den sportiga utstrålningen hos Opels modeller har alltid gått hand i hand med funktionalitet och Koncept Monza kan ses som en hyllning till den Monza Coupé som tillverkades mellan 1978 och 1986. Den modellen kombinerade också elegans och kraftfull design med  smarta och funktionella konstruktionslösningar. Likheterna mellan de båda Monza-modellerna märks bland annat i de stora glasytorna och den låga midjelinjen.

Den första Monza-modellen var också den första serietillverkade bilen med digital instrumentpanel och Koncept Monza fortsätter i samma innovativa spår. Med banbrytande teknologier för framtida infotainment- och kommunikationslösningar visar Monza-konceptet hur nästa generation Opel-modeller ska tackla behoven av ständig uppkoppling mot olika sociala medier.

Opel Experimental GT: Inledningen av en visionär tradition

Koncept Monza är den senaste i en lång rad av designstudier som Opel presenterat på IAA (Internationale Automobile-Ausstellung) i Frankfurt. Först ut var den spektakulära Opel Experimental GT, som visades 1965 och som tre år senare resulterade i den serietillverkade sportbilen Opel GT. Med Experimental GT var Opel första europeiska biltillverkare att bygga en konceptbil som presenterades på en bilsalong – och succén blev monumental. Både media och publik var förtjusta och Experimental GT blev startskottet för Opels långa tradition av konceptbilar som presenterar nya idéer och framtidsförslag på IAA – och den blev också startskottet för andra tillverkare att kopiera den smarta idén och utveckla egna konceptbilar.

– Med Koncept Monza blir bilismens framtid gripbar redan idag, konstaterar Opels chef Dr. Karl-Thomas Neumann. Och för att ytterligare öka nyfikenheten kring Rüsselsheims senaste designstudie tillägger han:

– Idag kan jag inte gå in på detaljer i Monza-konceptets interiör, och speciellt inte i de nyskapande teknologierna som kommer att ge en ny dimension av körupplevelse. Men jag kan i alla fall garantera att Monzas karossdesign och perfekta proportioner gör den till en riktig ”huvudvridare” oavsett från vilken vinkel man ser den. Men det är ändå bara det visuella uttrycket för de riktiga godbitarna som finns under skalet – och som ger alla IAA-besökare möjlighet titta in i Opels framtid!

Text och bilder kan laddas ned på media.opel.com.

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,3 % i Sverige.