Opel ökade hela 22,5 procent 2016

• Opel i Sverige ökade personbilsregistreringarna hela 22,5 procent 2016
  • Lätta Lastbilar ökade registreringarna med 22,2 procent 2016
  • Opel i Europa ökade försäljningen med fyra procent 2016

Opel avslutade 2016 mycket starkt och ökade personbilsregistreringarna i december med hela 25,43 procent jämfört med samma månad 2015. Den sammanlagda försäljningsvolymen för personbilar 2016 uppgick till 8 050 enheter vilket är en ökning med 22,5 procent jämfört med 2015. Opel ökade betydligt mer än marknaden både i december och på helåret då totalmarknaden steg med 11,2 respektive 7,9 procent jämfört med 2015.

Registreringarna av Lätta Lastbilar ökade nästa lika mycket som personbilsregistreringarna och blev 22,2 procent högre 2016 jämfört med 2015. Totalmarknaden för Lätta Lastbilar ökade 15,3 procent under samma period.

Nya Opel Astra, Årets Bil 2016, fortsätter att imponera och kvarstår som den mest sålda modellen för Opel. 3 694 Astra registrerades under 2016 vilket är en ökning på närmare 60 procent jämfört med året innan. Även Opel Corsa fortsätter att vara en efterfrågad modell. 2016 registrerades nästan 13 procent fler Corsa än under 2015.

−Det har hänt mycket positivt på Opel under 2016. Vi har lanserat nya Astra Sports Tourer, nya Mokka X och nya Zafira. Vi har även lanserat tjänsten OnStar och jobbat mer aktivt med privatleasing. Allt detta tillsammans med våra marknadsaktiviteter, bland annat i Vemdalen, har bidragit till vårt fantastiska resultat. Nu ser vi fram emot 2017 då vi kommer att lansera flera nya modeller och fortsätta att växa, säger Lasse Grundström, vd Opel Sverige

Under 2017 kommer Opel att lansera ett flertal nya modeller inklusive nya Insignia, som redan har blivit mycket uppmärksammad, och de två helt nya crossover-modellerna, Crossland X och Grandland X. Nya Insignia har världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars och de andra senare under året.

Opels försäljning i Europa ökade med fyra procent 2016

Opel/Vauxhall ökade återigen sin årliga försäljning. Enligt preliminära siffror sålde tillverkaren 1,16 miljoner enheter 2016. Det är en ökning med ca 46 000 fordon eller fyra procent jämfört med året innan och den högsta försäljningsvolymen sedan 2011.

Totalt lyckades Opel att öka försäljningen på 18 av 22 marknader inkluisve Tyskland, Spanien, Nederländerna, Polen och Sverige. Marknadsandelen steg på 12 marknader. Den europeiska marknadsandelen för Opel/Vauxhall förändrades inte nämnvärt och landade på 5,73 procent.

Även utanför Sverige är Astra den stora drivkraften bakom försäljningsframgångarna. Mer än 285 000 Astra har registrerats i Europa vilket är 25 procent fler än året innan. Astra tilldelas därför utmärkelsen som Opels bästsäljande modell.

Länk till den internationella releasen: