Opel på bilsalongen i Genève

Opel flyttar fram positionerna – från Ampera till Zafira Tourer Concept

• Redo att möta verkligheten: Världspremiär för produktionsklara Ampera
  • Lounge på hjul: En vision om nästa generation Zafira
  • Sparsamhet på ny nivå: Start/Stop minskar förbrukningen hos ecoFLEX-modellerna
  • Med modernare touch: Förnyade Corsa debuterar under 2011

Produktionsmodellen av Opels revolutionerande elbil Ampera begår sin världspremiär vid 2011 års bilsalong i Genève (3-13 mars). De första leveranserna kommer att äga rum i slutet av det här året. Därmed håller Opel sitt löfte om att bli den första tillverkaren som erbjuder denna innovativa teknik i Europa.

Mässbesökarna kommer även att få kika in i Opels framtid med en glimt av nästa generation Zafira. Konceptbilen Zafira Tourer Concept ger svårslagen flexibilitet i kombination med ett sofistikerat utförande och mycket hög komfort – här talar vi om en ”lounge på hjul”.

Opels ledande position i fråga om hållbar mobilitet kommer att framgå i form av de senaste lågemissionsmodellerna i ecoFLEX-serien. Omarbetade Corsa, som kommer på marknaden tidigt 2011, visas också i Genève.

Opel Ampera produktionsklar – elbilen inom räckhåll för Europas bilister

Opel håller sitt löfte och fortsätter att vara en trendsetter med introduktionen av Ampera i slutet av 2011. Den produktionsklara versionen av Opel Ampera, som debuterar vid bilsalongen i Genève, avviker inte från de höga mål som satts under utvecklingsarbetet. Formgivningen ligger också nära de tidiga konceptbilarna.

Opel Ampera, en elbil med utökad räckvidd, blir den första elbilen i Europa som är anpassad för körning varje dag: Föraren kan känna sig trygg i vetskapen att inte bli strandad på grund av slutkört batteri. Det unika drivsystemet ger såväl god acceleration som hög grad av förfining. Femdörrars Ampera rymmer fyra passagerare och erbjuder ett rejält bagageutrymme. Bilen drivs av el i alla situationer. Under de första 40-80 kilometerna används kraften från ett litium/jon-batteri på 16 kWh. Tack vare elförsörjning från batteriet drivs Ampera utan bensin och utan avgasutsläpp.

Oberoende undersökningar visar att cirka 80 procent av de europeiska bilförarna kör mindre än 60 km per dag, så Ampera lever mer än väl upp till deras krav på räckvidd. När batteriets kraft börjar sina, kan det återladdas i cirka fyra timmar med 230V genom att bilens eget laddsystem kopplas till ett vägguttag. Eftersom det går så snabbt att ladda batteriet kommer flertalet Ampera att köras på el för jämnan.

Om en längre resa ska företas kan den bensindrivna motorn/generatorn omärkbart gripa in och utöka den totala räckvidden med mer än 500 km på en tank. Tack vare denna räckviddsökande teknik är Ampera det första fordon som praktiskt sett ger bekymmersfri eldrift. Den extremt tysta elmotorn på 150 hk (111 kW) ger 370 Nm direkt från start. Ampera klarar 0-100 km/h på cirka nio sekunder och toppfarten är 161 km/h.

Zafira Tourer Concept: En lounge på hjul

På Genèvesalongen kommer Opel även att visa företagets vision av en ny generation familjeflexbil, närmare bestämt hur nästa Zafira kan komma att se ut. Zafira Tourer Concept kan med fog kallas för ”en rullande lounge” med en luftig och ljus interiör utförd i hög kvalitet.

– Vi har tagit idén om en lounge in i bilvärlden. En lounge är en plats du vill fly till för att koppla av, en plats där du verkligen vill vara. Vi ville ge samma känsla i en familjeflexbil och göra den till en lounge som du vill tillbringa mycket tid i, säger Mark Adams, Vice President vid Opel Design.

I välkänd Zafira-tradition erbjuder Opels nya koncept högsta möjliga invändiga flexibilitet för att möta de flesta utrymmesbehov, med stor tonvikt på baksätena. Kupéutrymmet har generösa glasytor för att släppa in ljus, vilket ökar välbefinnandet och känslan av att fridfullt kunna njuta av världen utanför.

Den rymliga och sofistikerade interiören ryms i en elegant, skulptural och modern exteriör med bland annat en kraftfull front samt dramatiskt vingformade strålkastare.

Zafira Tourer Concept tar kvalitetsambitionerna och den innovativa tekniken från Insignia in i familjeflex-segmentet. Den är konstruerad och formgiven för att göra varje resa till ett nöje med högsta säkerhet för alla resande.

Opel ecoFLEX: Högre effektivitet tack vare Start/Stop-teknik

Opel står för hållbar och praktisk mobilitet utan att göra avkall på körglädje. Modellerna i Opels ecoFLEX-serie ger låg bränsleförbrukning och låga koldioxidutsläpp utan att tumma på prestanda eller köregenskaper – allt till ett attraktivt pris.

Till Genèvesalongen laddar Opel ecoFLEX med två toppnummer:

• Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX med motor på 95 hästkrafter (70 kilowatt) har nu Start/Stop, vilket ger en bränsleförbrukning på endast 3,5 liter per 100 km och ett CO2-utsläpp på bara 94 g/km.
  • Start/Stop finns nu även till den nya versionen av Opel Astra 1.3 CDTI ecoFLEX (95 hk/70 kW) – inte tillgänglig i Sverige. I halvkombikarossen med fem dörrar kapas CO2-utsläppen från 109 till 104 g/km och bränsleförbrukningen vid blandad körning minskar från 4,1 till 3,9 liter per 100 km. Halvkombimodellen finns i utföranden med eller utan Start/Stop, men nya Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX har systemet som standard (bränsleförbrukning 4,1 l/100 km, CO2-utsläpp 109 g/km).

Med Start/Stop i hela modellprogrammet har Opel tagit ett stort steg mot företagets mål att kraftigt minska bränsleförbrukning och utsläpp. Start/Stop finns nu till Opel Agila, Corsa och Astra. Före utgången av 2011 kommer det även att erbjudas till Meriva, Zafira och Insignia.

2011 – startpunkten för moderniserade Opel Corsa

2010 genomgick Opel Corsa en total förnyelse under skalet: Motorprogrammet, chassit och styrsystemet. 2011 är det dags för Corsa att få en omarbetad exteriör och interiör. En ny front skänker bilen en sportigare, mer uttrycksfull look. Nya exteriörfärger och inredningsatmosfärer skapar tillsammans med ett brett utbud av individuella, sportiga versioner en mer attraktiv bil än någonsin. Det nya multimediasystemet ”TOUCH & CONNECT” innehåller pekskärm, navigation för 28 europeiska länder, Bluetooth samt anslutningar för iPod och USB till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Corsa ecoFLEX 1.3 CDTI med 95 hk (70 kW) utrustad med Start/Stop har 8,7 procent lägre bränsleförbrukning vid stadskörning. Vid blandad körning är förbrukningen endast 3,5 liter per 100 kilometer och koldioxidutsläppen endast 94 g/km.

Text och bilder kan laddas ned från http://media.opel.com

• opel

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,2 % i Sverige.