Opel/Vauxhall bekräftar produktion av ny Cabriolet

• Fortsatt produktoffensiv
  • Cabriolet på marknaden under 2013
  • Tillverkningen planerad till Gliwice, Polen

Rüsselsheim. Opel/Vauxhall fortsätter att bredda sin produktportfölj och bekräftar idag tillverkningen av en ny Cabriolet. Den nya Cabben ingår i den utfästelse företaget gjorde för ett år sedan avseende investeringar på 11 miljarder euro som en del i planerna för framtiden. Den följer i spåret av en rad uppmärksammade modeller såsom Insignia - Årets Bil 2009, Astra - vinnare av Golden Steering Wheel 2009, Meriva med sin innovativa och mycket uppmärksammade system med bakåthängda dörrar (Flex-Door), kommande generationen Zafira samt den revolutionerande elbilen Ampera med utökad räckvidd.

Den nya Cabrioleten ska baseras på Opel/Vauxhalls arkitektur för kompaktbilar som också ligger till grund för nuvarande Astra, Astra Sports Tourer och kommande Astra GTC. Cabrioleten når marknaden 2013 – samma år som Opel/Vauxhall också ska lansera sin moderna, eleganta lilla bil som möter den ökade efterfrågan på bilar för en ung livsstil i stan.

Efter en överenskommelse mellan ledningen och representanter för de anställda under omorganisationen på fabriken i Gliwice, Polen, har man tagit beslut om att bygga Cabben där tillsammans med andra Astra-modeller.

“Den nya Cabrioleten blir en utmärkt tillägg till vårt produktprogram, säger Nick Reilly, CEO Opel/Vauxhall. ”Den följer traditionen av emotionella och legendariska Cabbar från Opel/Vauxhall som har satt glans på vårt varumärke. Med sin eleganta design kommer vår nya Cabriolet att leverera på samma löften.”

Ytterligare detaljer, såsom modellnamn, pris och utrustning, kommer att annonseras närmare tidpunkten för lansering.

• opel

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,2 % i Sverige.