Opel visar en glimt av framtiden med ny konceptbil

• Tysk, lättillgänglig, spännande: Brand Concept visar upp Opels finjusterade värden
  • Tyskhet idag: Öppen mot omvärlden, människofokuserad
  • Djärv och ren design: Emotionell och säker, tydlig och intuitiv
  • Kompass till framtiden: Självsäker, ny identitet i fronten med fokus på emblemet

Rüsselsheim. Opel arbetar för att bli ett mycket effektivt bilföretag inom PSA-gruppen, vilket CEO Michael Lohscheller meddelade under en presentation av den strategiska planen PACE! i november. Samtidigt arbetar man med att stärka och finjustera varumärkesprofilen. Innan årsskiftet kommer Opel att presentera en ny konceptbil, Brand Concept, som visar åt vilket riktning Opel är på väg. Det nya konceptet skapas just nu i Opels designstudio i Rüsselsheim.

”PACE! är definitivt mycket mer än bara en siffertuggande affärsplan. Det är en riktlinje, en kompass till en hållbar och framgångsrik framtid för Opel”, säger Michael Lohscheller. ”Men planen omfattar inte bara åtgärder för att öka lönsamhet och effektivitet. Att stärka varumärket Opel utgör också en viktig del av planen. Jag har bett mitt team att vässa Opels profil och skapa en konceptbil som gör det möjligt för alla att se och förstå vart Opel är på väg”.

Tyskt, lättillgänglig och spännande är de tre kärnvärden som är inbäddade i varje Opelmodells DNA och i varje initiativ företaget tar och kommer att fortsätta att vara så även i framtiden. Under de senaste månaderna har Opels design-, marknadsförings- och ingenjörsteam tillsammans kommit fram till hur dessa värden bättre kan synliggöras i designen, tekniken och innehållet i Opel-bilarna samt i företagets strategi gentemot kunderna. Teamet runt Mark Adams, Vice President Design, har reviderat Opels designfilosofi och kommer att göra betydande finjusteringar när de skapar framtida bästsäljare från Rüsselsheim. En första glimt av vad framtiden har att erbjuda och hur Opels modeller kommer se ut från mitten av 2020-talet avslöjas nu – fortfarande dold under ett täcke men med en antydan om uppseendeväckande detaljer.

En beståndsdel som designteamet var extra angeläget om att utveckla var ”Tyskhet”, vad det står för idag och hur det kan uttryckas i framtida produkter och på så sätt skärpa varumärkesprofilen. ”Tyskhet idag innebär att vi definierar oss själva inte bara baserat på traditionella tyska värden. Teknisk spetskompetens och innovation samt fantastisk kvalitet fortsätter naturligtvis att vara viktigt för oss, men tyskhet står för så mycket mer idag. Vi är öppna för världen, fördomsfria och bryr oss verkligen om människor – på tyska kallas den här inställningen för ”menschlich” som betyder mänsklig. Våra kunder, oavsett var de bor eller var de kommer ifrån, är våra guider och våra kompasser i allt det vi gör”, förklarar Adams.

Två grundläggande pelare i Opels framtida designfilosofi kan härledas direkt från uttrycket ”Ny Tyskhet” och det är djärv och ren. ”Opels design är känslomässig, skulptural och självsäker, vi skapar spännande design som står ut. Vi sammanfattar detta med termen djärv. Den andra viktiga aspekten av tysk design är dess tydlighet, intuition och fokus. Detta fångas upp av termen ren”, förklararar Adams. Tidigare ikonisk design från Opel relaterar tydligt till dessa kvaliteter. Ett av de bästa exemplen på principen ”djärv” och ”ren” är konceptbilen Opel CD som bländade en internationell publik när den hade världspremiär på bilsalongen i Frankfurt 1969.

Dessa nyckelelement syns också tydligt i den senaste skapelse gjord av designcentret i Rüsselsheim – den kritikerrosade konceptbilen GT. ”Starka proportioner, enkla men skulpturala ytor, djärv grafik och sällsynta men extremt välgjorda detaljer. Det koncept vi nu förbereder fortsätter att utveckla de principer som vi utforskade med GT-konceptet. Det finns en tydlig kontinuitet och konsekvens på det sätt vi uttrycker Opels kärnvärden. Men vi har tagit flera steg framåt och nu sätter vi strukturen för Opels framtida utseende. Detta kommer att kretsa kring vad vi kallar Opelkompassen”, förklarar Adams.

Opelkompassen organiserar designelementen av Opels framtida utseende runt en vertikal och en horisontell axel vars skärningspunkt utgörs av varumärkesemblemet. Opel-loggan kommer att ligga i fokus mer än någonsin tidigare. Den veckade linjen på motorhuven representerar den vertikala axeln, som kommer att bli djärvare och renare i sitt utförande. Den horisontella axeln symboliseras av de typiska vingformade strålkastarna som kommer att ytterligare fördjupas och utvecklas på alla framtida Opelfordon. 2018 års Brand Concept kommer att presenteras innan årsskiftet och vara det första fordonet som visar upp Opels framtida utseende som utformats enligt principerna för den nya Opelkompassen.

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2,0 % i Sverige.