Ren njutning: Högeffektiv turbofyra i nya Opel Astra

När nya Opel Astra visas på Frankfurt Motor Show blir det med en helt ny 1,4-liters motor på 150 hk.

• Snål, ren och stark: Direkt bränsleinsprutning och turbo för högsta effektivitet
  • Helt i aluminium: 1,4-liters bensinmotor av senaste motorgenerationen
  • Världspremiär i september: Nya motorn i nya Astra

När helt nya Opel Astra begår sin världspremiär vid den internationella bilsalongen i Frankfurt (IAA) i september innebär det också världspremiär för en helt ny turboladdad fyrcylindrig bensinmotor helt i aluminium. Det fullständiga namnet på den nya motorn är 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, den har central direktinsprutning av bränslet och150 hk.

Motorns specifikationer leder lätt tankarna till Opels 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, som relativt nyligen introducerades i Opel ADAM och Corsa – och den nya turbofyran är också mycket riktigt storebror till den lovordade 1-liters turbotrean. Båda motorerna är medlemmar i den ”lilla bensinmotorfamiljen” – en grupp högteknologiska motorer med tre eller fyra cylindrar och en volym under 1,6 liter.

Bäst i klassen: Den nya turbomotor spinner som en kattunge

Under utvecklingen av den nya 1,4-litersmotorn ägnades stor uppmärksamhet åt kraftfull gasrespons och goda prestanda i kombination med mycket låg bränsleförbrukning. Motorn levererar sitt maximala vridmoment på 245 Nm mellan 2 000 och 3 500 varv per minut – en enastående ”vridmomentplatå” som ger god grund för både körglädje och effektivitet. Förbrukningen med start/stopp-funktion är blott 4,9 liter bensin per 100 kilometer vid blandad körning, vilket ger ett CO2-utsläpp på endast 114 g/km (preliminära siffror).

Liksom vid utvecklingen av den 3-cylindriga 1-litersmotorn fokuserades bland annat på låg ljudnivå och vibrationer under arbetet med turbofyran. Motorblocket konstruerades med reducerad resonans i åtanke, oljetråget delades i två delar, integreringen av avgasgrenröret i topplocket är extra omsorgsfull, kamaxelkåpan är ljudabsorberande och kamkedjan har fintrimmats för extra tyst gång.

Hög verkningsgrad: Låg vikt väger tungt

Nya 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo bidrar effektivt till att minska bilens vikt. Bara motorblocket i aluminium väger tio kilo mindre än det smidda stålblocket hos dagens nuvarande 1,4-liters turbomotor. Förutom lättare material har vikten även reducerats genom avancerad teknik, som till exempel ihålig vevaxel och oljepump med extra låg friktion och två trycknivåer.

Den 3-cylindriga enlitersmotorn är – som Opel ser det – en typisk representant för begreppet ”downsizing” av motorer (mindre, lättare, effektivare), medan den nya fyran karaktäriseras som “rightsizing“, alltså "rätt storlek" och den perfekta balansen mellan vikt, styrka och förbrukning.

Åtta miljoner motorer

Tillverkningen av den nya motorn har redan rullat igång i Opels motorfabrik i ungerska staden Szentgotthárd, där man igår, den 17 juni, tillverkade motor nummer 8 000 000 – och som av en ren slump var jubileumsmotorn just ett exemplar av den nya 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo.

Text och bilder kan laddas ned från media.opel.com.

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.