Sångerskan Katie Melua - Opels nya märkesambassadör

• Opel i samarbete med sångerskan inför konsertturnén våren 2011.
  • Elbilen Ampera med utökad räckvidd följer Melua runt i Europa.

London/Rüsselsheim. Sångaren/låtskrivaren Katie Melua, en av musikvärldens stora stjärnor, är Opels nya märkesambassadör. Samarbetet mellan artisten och biltillverkaren sammanfaller med sångerskans vårturné som sträcker sig runt 50 europeiska städer. Det nya partnerskapet presenterades idag vid en web-sändning från AIR STUDIOS i London.

Ung talang och Opels engagemang i musik- och underhållningsbranschen spelar en viktig roll i företagets strategi att förnya märket och stärka dess position på huvudmarknaderna.

“Vi ser verkligen fram emot att arbeta med Katie Melua, som är en enastående person och fantastisk artist. Vi är mycket glada över att ha henne som en representant för vårt märke” säger Alain Visser, Vice President, Opel Sales, Marketing and Aftersales. “Märkets huvudsaliga kärnvärden är innovation, dynamisk och emotionell design – liksom ständig medvetenhet om miljön och socialt ansvar. Vi är väldigt trogna dessa värderingar och Katie Melua står för dem på ett mycket trovärdigt och äkta sätt”.

Sångerskan är också nöjd med samarbetet. ”Jag känner mig väldigt bekväm med det här. Vi passar varandra perfekt, säger hon. “Jag tycker om hur Opel arbetar med frågor som miljö och hållbarhet samtidigt som de kommunicerar känsla och glädje. I går fick jag möjlighet att köra Opel Ampera i London och det var mycket bra”.

Som en internationellt respekterad förespråkare för miljön och medmänskliga rättigheter, har Katie Melua etablerat sig själv bland internationella musikstjärnor med sin unika stil. Hon har redan vunnit en imponerande samling priser trots sin relativt korta karriär.

Dessa inkluderar: “Echo” (Mest Framgångsrika Internationella Nykomling), “DVD Champion“ (Category Music Artist Award), båda 2005, den holländska “Edison Award” 2006 (Bästa Internationella Sångerska) , World Music Award 2006 (Mest Framgångsrika Brittiska, Kvinnliga Sångerska i Världen), “Golden Camera“ (Bästa Internationella musiker) och ytterligare en “Echo” (Bästa Internationella Artist Rock/Pop), båda  2007.

Katie Melua är född i Georgien men är nu brittisk medborgare. Hon var den bäst säljande Englandsbaserade, kvinnliga artisten både 2005 och 2006. Alla hennes fyra album; ’Call Off the Search’, ‘Piece by Piece’, ‘Pictures’ and 2010’s ‘The House’ – har toppat internationella hitlistor. Hennes turné för att lansera  ‘The House’ startar den 9 mars i Dresden, Tyskland och slutar i Freiburg, Tyskland den 21 juni.

Text och bilder kan laddas ner från http://media.opel.com

• Konst, kultur, underhållning

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har 40 anställda. Kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.