Sju världspremiärer på bilsalongen i Frankfurt: Från Opel Insignia till Monza Concept

• Självförtroende: Opels nya sportiga Insignia OPC glänser på IAA-scenen
  • Högklassigt nöje: Familjen Insignia inklusive äventyrssugna Country Tourer
  • Framtidens mobilitet: Monza Concept visar på morgondagens bildesign och nya uppkopplingsmöjligheter
  • Individualism: Läckra stadsbilen ADAM med ännu bättre flexibilitet och uppkoppling
  • Högteknologi: Nya motorer kombinerar ökad förfining och kraft med lägre förbrukning

Rüsselsheim/Frankfurt. Opel tar ett språng in i framtiden med sju världspremiärer vid den 65:e internationella bilsalongen i Frankfurt den 12-22 september.

I Opels mer än 3 200 m2 stora monter D 09 i Hall 8 avtäcks nya Opel Insignia OPC med fräscht utseende, omarbetat chassi och innovativa infotainmentlösningar. En V6 turbomotor på 2,8 liter, 325 hk/239 kW och ett vridmoment på 435 Nm skickar Opels elitsprinter från noll till 100 km/h på 6,0 sekunder. Nästan lika spektakulära som OPC-versionen av märkets flaggskepp är världspremiärerna för Insignia Country Tourer, den äventyrssugna medlemmen i nya Insignia-familjen, liksom kombikupén, sedanversionen och Sports Tourer – alla med ny design, trendsättande infotainment och klassens bästa motorer.

Med debuten för Monza Concept – Opels vision om uppkopplad och mobil effektivitet – visar Opel också hur framtidens mobilitet kommer att se ut. Samtidigt visas fler innovativa modeller och infotainmentlösningar, exempelvis i ADAM med Siri Eyes Free-funktionalitet, och nya motorgenerationer. En ny, 200-hästars 1,6 SIDI turbomotor för cabrioleten Cascada och en ny familj små bensinmotorer, kopplade till en ny sexväxlad automatlåda, debuterar också i Frankfurt.

– Vi har starka produkter som kommer att göra Opel framgångsrikt och dessutom innovativa koncept som visar den framtida riktningen för bilen i stort. Vi är bättre positionerade än någonsin tack vare vårt breda utbud av attraktiva modeller och trendsättande teknologier. Kom och se själv på IAA om en vecka, uppmanar Opels vd Dr. Karl-Thomas Neumann.

Nya Insignia OPC: Världspremiär för Opels riktiga kraftverk

Med 325 hk/239 kW och maximalt vridmoment på 435 Nm är Insignia OPC den verkliga högprestandaversionen bland Opels modeller. Den debuterar med nytt och fräscht utseende på IAA. Den omformade fronten och bakpartiet, med typiska OPC-detaljer som de karaktäristiska ”sabeltänderna” i fronten och de integrerade avgasrören bak, betonar bilens kraftresurser och frammanar bilden av högfartsvarv runt Nürburgring.

Den uppseendeväckande karossen rymmer riktig spjutspetsteknologi. OPC-chassit har förbättrats med särskilt fokus på den omarbetade bakvagnen, precis som på övriga modeller i Insigniafamiljen. Ingenjörerna har modifierat cirka 60 procent av komponenterna. Dessutom har ljud- och vibrationsegenskaperna förbättrats. Ny mjukvara för ESP-systemet har gett ännu mer exakt chassidynamik, särskilt för att motverka understyrningstendenser. Modifierad mjukvara för FlexRide-chassit och de justerbara stötdämparna garanterar optimala vägegenskaper. Den specifika OPC-programmeringen förbättrar kördynamiken och ger kvickare, mer precisa reaktioner i olika manövrer och på olika underlag. Insignia OPC kan sprinta från noll till 100 km/h på 6 sekunder blankt (Sports Tourer 6,3 sekunder) och har en elektroniskt maximerad toppfart på 250 km/h. De kraftfulla Brembo-bromsarna garanterar snabba inbromsningar med maximal stabilitet, även vid intensiv användning.

Kupén välkomnar OPC-föraren med en utpräglad motorsportmiljö. Sportstolarna från Recaro kan extrautrustas med läderklädsel och minnesfunktion. OPC-växelspaken och en helt ny huvudinstrumentpanel och mittkonsol utstrålar riktig premiumkänsla. Förutom grundläggande information kan föraren också se detaljer som oljetryck och -temperatur, batteriets laddning, gaspedalposition, bromskraft och g-kraften under sidoacceleration – alltsammans på 8-tumsskärmen (tillval).

Den automatväxlade versionen har växlingspaddlar bakom den speciella sportratten (som kan utrustas med värme). OPC-föraren kan på så sätt växla extremt snabbt och manuellt, även i automatläget. Om paddlarna sedan inte rörs på åtminstone tolv sekunder, fortsätter bilen i automatläge. Så kombinerar nya Insignia OPC på ett bekvämt sätt fördelarna med både manuell och automatisk växling.

Nya Insignia med fyra/fem dörrar, samt Sport Tourer: Infotainmentrevolution

Nya Opel Insignia gör världspremiär med tre karossversioner på IAA: fyra dörrar, fem dörrar och Sports Tourer. Opels toppmodell har fått ännu attraktivare exteriör och interiör som höjer märkets prisvinnande designfilosofi ”skulpturalt artisteri möter tysk precision” till en ny nivå. Introduktionen av en ny generations infotainment för alla versioner är en av höjdpunkterna. I denna integreras många smartphonefunktioner med bilen och de kan skötas enkelt och intuitivt via en styrplatta, en pekskärm eller med rattkontroller samt även med röstkommandon.

Motorprogrammet har utvidgats med nya, kraftfulla och ultraeffektiva direktinsprutade motorer, exempelvis två bensinturbomotorer och den nya turbodieseln som bara släpper ut 99 g CO2/km. Detta exceptionellt låga utsläpp placerar den nya 2-liters turbodieseln i den tyska effektivitetsklassningen A+, och det gäller såväl versionen med 120 hk/88 kW som den med 140 hk/103 kW . Fyra- och femdörrarsmodellen med sexväxlad manuell låda och start-/stoppteknik förbrukar bara 3,7 l/100 km (99 g CO2/km) enligt EU-normen, medan Sports Tourer når 3,9 l/100 km och 104 g CO2/km. Därmed är Opel Insignia 2,0 CDTI klassens mest bränsleeffektiva bil. Ingenjörerna har dessutom gjort karossen än mer aerodynamisk. Tack vare exceptionellt låga cW 0,25 respektive 0,28 är Insignia Kombikupé världens mest strömlinjeformade femdörrarsbil och Sports Tourer marknadens mest strömlinjeformade kombimodell.

Nya Insignia Country Tourer: Äventyrssugen medlem i Insignia-familjen

För världspremiär nummer tre svarar Opel Insignia Country Tourer. Medan Sports Tourer-syskonet är en elegant familje- och affärskombi uttrycker nya Insignia Country Tourer en utpräglad längtan efter äventyr. Denna kraftfulla mångsysslare har förhöjd markfrigång och erbjuder frihet bortom stadens och asfaltens begränsningar. Bland kännetecknen finns detaljer som låter ana skydd för underredet, markerade hjulhuskanter och skyddande paneler på karossens nederdel, alltsammans kompletterat av dubbla avgasutblås. Fyrhjulsdrift av främsta slag garanterar grepp och säkra köregenskaper under alla förhållanden och kompletteras av kraftfulla turbomotorer, som den direktinsprutade bensinmotorn 2,0 SIDI på 250 hk/184 kW eller högprestandadieseln 2,0 BiTurbo CDTI – båda med ett vridmoment på hela 400 Nm vid momentan extra överladdning (overboost).

Monza Concept: Visionär studie för framtidens mobilitet

Ett atletiskt och smidigt yttre, en unik projektionsteknologi på insidan och en moduldesign som gör det möjligt att använda olika och uthålliga drivsystem: Opel Monza Concept är stilren, ultramodern effektivitet på fyra hjul. Denna visionära konceptbil gör också debut på IAA och visar vad som kan förväntas från Opel i framtiden.

Effektivitet och uppkopplingsförmåga är huvudfokus för utvecklingen av nästa generations Opel-modeller. Monza Concept erbjuder en fascinerande förhandstitt på vad som är på gång. Monza-studien uttrycker Opels strävan efter ökad effektivitet och är en utveckling av märkets designfilosofi med skulpturalt artisteri och tysk precision. Karosslinjerna utstrålar smidig snarare än rå muskelstyrka. När det gäller uppkopplingsförmåga erbjuder den banbrytande möjligheter och ett jättekliv framåt i utvecklingen av infotainmentsystem. All information visas med innovativ projektionsteknik på en panel som sträcker sig från dörr till dörr – världens första i sitt slag när det gäller bilar. Den modulära konstruktionen är lika banbrytande och tillåter största möjliga flexibilitet i valet av drivkälla. Monza Concept gör framtidens bil nåbar redan i dag.

ADAM – mästaren i individualism: Ännu fler val, ännu bättre uppkoppling

Snitsiga ADAM är Opels mästare i individualisering och den bäst uppkopplade småbilen på marknaden. På IAA visar Opel hur denna chica stadsbil förstärker sin position med nya tillval både i interiör och exteriör. Nya färger för kaross och tak, nya hjulmönster och nya dekorelement som ökar de personliga valmöjligheterna. I interiören märks nya färger och ny grafik på instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrarna, liksom nya klädslar i både stolar och innertak. Det ökar de personliga valmöjligheterna och låter dem som köper ADAM skapa sin egen drömbil.

Opel visar också ADAM i nya specialversioner med IntelliLink infotainmentsystem och Siri Eyes Free röstkontroll. ADAM-förare som har en iPhone kompatibel med iOS 6 kan aktivera Siri Eyes Free på säkert sätt via en knapp på ratten och sedan kontrollera funktionerna via röstkommandon – och hålla ögonen på vägen och händerna på ratten.

Ny standard för trecylindriga motorer: 1,0-liters SIDI turbo med 115 hk/85 kW

Med tre helt nya motorfamiljer och introduktionen av 13 nya motorer till och med 2016 kör Opel i omkörningsfilen också när det gäller att förstärka sitt motorprogram. En helt nykonstruerad, trecylindrig bensinmotor SIDI (Spark Ignition Direct Injection) med 115 hk/85 kW debuterar på IAA. Denna enlitersmotor är inte bara skonsam mot miljön, den är också riktmärke i förfining bland trecylindriga motorer, med ljud- och vibrationsegenskaper som är överlägsna många fyrcylindriga motorers. Detta lilla kraftverk levererar också ett högt vridmoment på 166 Nm redan från lågvarv, från 1 800 till 4 700 r/min. Motorn debuterar nästa år tillsammans med en nyutvecklad sexväxlad manuell låda i Opel ADAM.

Cascada 1,6 SIDI turbo med 200 hk/147 kW: Riktig cabrioletkänsla

I nästa storleksklass debuterar en högprestandaversion av Opels nya 1,6 SIDI turbo, med 200 hk/147 kW och 300 Nm vridmoment (med overboost) i Opel Cascada. Det gör att bilen är god för 235 km/h i toppfart. Motorn är en av flera i en helt ny generation medelstora, fyrcylindriga bensinmotorer med direktinsprutning. Denna andra nya variant är toppversionen av Opels motorer i 1,6-litersklassen och har klart starkast vridmoment i sitt konkurrensstarka startfält. Den kompletterar 1,6 SIDI-turbomotorn med 170 hk/125 kW, som presenterades vid Cascadas lansering under våren.

Text och bilder kan laddas ned från media.opel.com

• opel

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,3 % i Sverige.