Svensk seger i irländskt drama

Svenska rallytalangen Emil Bergkvist vann andra omgången av EM i rally för juniorer i sin Opel ADAM och har därmed ökat sin ledning i den totala ställningen.

Arton extremt krävande sträckor med totalt cirka 215 kilometer av irländsk asfalt, smala, ojämna vägar och blixtsnabba partier, mer än två timmars körtid under total koncentration och fysisk press fördelade på två dagar - och till slut var det bara några sekunder som gjorde hela skillnaden. Det är allt som skilde vinnaren från andrapristagaren som också råkade vara deras Opel lagkamrater. En rallytävling kan knappast erbjuda mer spänning än så.

I ett spännande slutskede, vann svensken Emil Bergkvist (20, från Torsåker) och hans kartläsare och landsman Joakim Sjöberg (29, från Ösmo) den andra omgången av FIA ERC Junior. De tog hem segern precis före sina tyska Opel lagkamrater Marijan Griebel (25, från Hahnweiler) och Stefan Clemens (28, från Weiskirchen). Med detta, gjorde kvartetten en sensationell topplacering för ADAC Opel Rallye Junior Team bland nästan 20 av de bästa ERC juniorteamen. De högst placerade konkurrenterna kom mer än en minut bakom vinnarna i ADAC Opel Rallye Junior Team.

"Jag tror inte att det är sant", strålade Bergkvist, som satte den bästa tiden i sex sträckor och med sin andra seger för säsongen, ökade sin ledning i den totala ställningen i FIA ERC Junior samt ERC3 rankning. "Förhållandena här var riktigt svåra, sträckorna var mycket smala och otroligt snabba, och sedan var det alla förrädiska hopp. Och Marijan höll ett massivt tryck på oss hela tiden, speciellt den andra dagen. Vi kunde verkligen inte slappna av, inte ens för en sekund - och inte göra minsta lilla misstag. Vi lyckades slutföra rally utan några riktiga misstag. Hela teamet har jobbat perfekt och ADAM R2 visade återigen vilken superb rallybil det är, denna gång på asfalt. Vi var mycket väl förberedda och hade en fantastisk tid här. Dessa var två fantastiska dagar, och jag är otroligt glad! "

Och tvåan Griebel, som levererade bästa tider på fyra sträckor, var inte ledsen över den missade segern: "Jag är nöjd med andraplatsen. Vi var inte särskilt nöjda efter kvalkörningen i torsdags och den första dagen behövde vi en stund att komma in i rätt rytm. Men vårt självförtroende växte med varje etapp, så vi repade oss och satsade allt. Det är absolut inga problem att vi inte vann. Jag är så glad att vi slutade med en pallplats i denna fantastiska men riktigt tuffa rally. Lägg till en dubbelseger för ADAC Opel Rallye Junior Team och ADAM R2 - vad mer kan man begära?"

Opel Motorsports direktör Jörg Schrott var nästan mållös: "Vad killarna gjorde här mot sådana tuffa konkurrenter var helt fenomenalt. En stor komplimang till hela teamet! "

Se bifogad word dokument för en detaljerad beskrivning av eventet skrivet av Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg.

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.